Przebudowa ulicy Grodzkiej i Placu Rybi Rynek w Bydgoszczy


4
Głosów
Przedmiotem inwestycji była przebudowa ulic Grodzkiej oraz Placu Rybi Rynek i sieci towarzyszące drodze tj. odwodnienie, oświetlenie, sieci wodociągowej , kanalizacji deszczowej, kanalizacji sanitarnej , gazociągu , sieci nn i sn, sieci teletechnicznej ,elementów małej architektury, zieleni oraz przebudowa wszystkich elementów kolidujących z projektowanymi rozwiązaniami drogowymi.
Inwestycja zlokalizowana była w centrum Bydgoszczy. Od północy obszar inwestycji ograniczony była rzeką Brdą, od zachodu rzeką Młynówką, od południa ul. Wały Jagiellońskie (droga krajowa DK 25), natomiast od wschodu ul. Bernardyńską. W rejonie inwestycji znajdowała się zwarta zabudowa, wśród której dominowały obiekty użyteczności publicznej (urzędy, muzea, banki ,teatr), obiekty handlowo - usługowe, kościoły. Ze względu na zachowany układ przestrzenny Stare Miasto w Bydgoszczy posiada status zespołu zabytkowego. Przy placu Rybi Rynek zlokalizowany jest przystanek Tramwaju Wodnego. Na obszarze objętym zakresem opracowania dominował ruch samochodów osobowych oraz samochodów dostawczych zaopatrujących lokale handlowo-usługowe, gastronomiczne zlokalizowane w obrębie Starego Rynku.
Podstawę sieci komunikacyjnej obszaru stanowią ulice: Przy Zamczysku, Podwale, Grodzka (odcinek od ul. Mostowej do ul. Bernardyńskiej), Mostowa (odcinek od Placu Teatralnego do ul. Grodzkiej), ul. Pod Blankami (odcinek od ul. Podwale do ul. Trybunalskiej) posiadające klasę techniczną L (lokalna) pozostałe ulice za wyjątkiem ul. Jana Kazimierza (lokalna na odcinku od ul. Wały Jagiellońskie do ul. Pod Blankami) oraz ul. Trybunalskiej (lokalna) to ulice dojazdowe.
Sieć ulic Starego Miasta połączona jest z układem komunikacyjnym miasta poprzez ulice: Plac Kościeleckich, Jana Kazimierza, Trybunalska, Mostową, natomiast z Wyspą Młyńską istnieje połączenie poprzez ul. Ku Młynom.
Znaczną część terenu objętego inwestycją zajmowały istniejące urządzenia drogowe (jezdnie, chodniki, parkingi). Ulica objęta zakresem opracowania posiadała przekrój uliczny: jezdnia (szerokości 3,00 ÷ 6,00 m) oraz jednostronne bądź obustronne chodniki (szerokość chodników jest zmienna 1,50 m ÷ 4,50 m). Ulica nie posiada ograniczenia dostępności, obsługują działki bezpośrednio do nich przylegające.
Jezdnia ulicy i Placu Rybi Rynek posiadały warstwę ścieralną z betonu asfaltowego.
Chodniki wzdłuż ulic wykonane były z płyt kamiennych i betonowych, z kostki betonowej prefabrykowanej oraz betonu asfaltowego.
Niweleta ulic nawiązywała do konfiguracji istniejącego terenu i posiadała miejscowo bardzo małe spadki podłużne, powodujące liczne zastoiska wody.
Przebudowa ulicy Grodzkiej i Placu Rybi Rynek polegała na wymianie konstrukcji nawierzchni jezdni ,chodników i placu, budowie elementów odwodnienia liniowego, nowym zagospodarowaniu istniejących przestrzeni zielonych oraz wyposażeniu w elementy małej architektury. Po przebudowie Rybi Rynek pełnił funkcje placu publicznego przeznaczonego wyłącznie dla ruchu pieszego.