Mysłakowice /
dolnośląskie
Budowa Szkoły Podstawowej w Mysłakowicach
0
Głosów
Inwestor
Gmina Mysłakowice
Wykonawca
PRE-FABRYKAT Sp. z o.o. Miłków
Projektant
Siergiej Studio Architektury Grzegorz Siergiej Wrocław
Budynek Szkoły Podstawowej jest w formie dwóch dwukondygnacyjnych, zgiętych względem siebie, bloków dydaktycznych, połączonych z przesuniętym w stronę ciągu pieszo-jezdnego blokiem sali gimnastycznej. W zagięciu między blokami dydaktycznymi zlokalizowana jest na kondygnacji piętra, wysunięta z bryły aula. W strefie tej zlokalizowane są również główne wejścia do budynku, przy czym jedną strefę wejściową zlokalizowano od strony ul. Królewskiej (dla użytkowników dowożonych przez rodziców samochodami), a drugą od strony terenu wewnętrznego szkoły, powiązaną reprezentacyjnym ciągiem pieszym z zatokami i przystankami autobusowymi. Dodatkowo budynek szkoły posiada rozdział stref wejściowych dla poszczególnych grup wiekowych - osobne wejścia do skrzydła nauczania początkowego i osobne dla dzieci klas IV-VIII. Podział części dydaktycznej na dwie bryły umożliwia niezależne funkcjonowanie bloków dydaktycznych dedykowanych różnym grupom wiekowym. Każdy blok dydaktyczny posiada niezależne wyjście na plac szkolny i place zabaw, które są zlokalizowane od strony zachodniej założenia. W bezpośrednim sąsiedztwie stref wejściowych znajdują się place przedwejściowe, urozmaicone zielenią ozdobną oraz małą architekturą.
Dodatkowe, niezależne wejście do bloku sali gimnastycznej znajduje się w ścianie szczytowej, a prowadzi do niej ciąg pieszy stanowiący przedłużenie strefy wejściowej od strony ul. Królewskiej. Blok sportowy jest powiązany z pozostałymi częściami szkoły poprzez czytelny układ komunikacji wewnętrznej.
W bezpośrednim sąsiedztwie każdego z bloków, zawierającego pomieszczenia przeznaczone do nauki i zabawy dzieci w danej grupie wiekowej znajdują się przeznaczone dla nich, tereny zielone wypoczynku i rekreacji, zachowując stopniowanie wiekowe oraz pamiętając o zróżnicowanych potrzebach dzieci w różnym wieku. Poszczególne „zielone place” szkolne nie są fizycznie wydzielone, jednak sposób kształtowania budynku wspomaga naturalną segregację wiekową użytkowników danej strefy.
Place zabaw są w formie „wysp” o nawierzchni poliuretanowej z urządzeniami do rekreacji.
Budynek szkoły spełnia kryteria budynku pasywnego, a jego niektóre parametry nawet przewyższają parametry wymagane dla budynków pasywnych. Budynek odpowiada kryteriom stawianym przez wymogi standardu NF 15 opracowanego przez Krajową Agencję Poszanowania Energii. Efekt energooszczędności został uzyskany poprzez zastosowanie szeregu istotnych rozwiązań:
odpowiedni kształt budynku, zwartość i prostota brył;
orientacja głównych przeszkleń na południe;
wysoką izolacyjność cieplną wszystkich przegród i stolarki zewnętrznej;
eliminacja mostków cieplnych;
wysoka szczelność budynku;
wysokosprawny układ wentylacji z odzyskiem ciepła;
zastosowanie gruntowego powietrznego wymiennika ciepła;
zastosowanie gruntowej pompy ciepła z dolnym źródłem;
zastosowanie powietrznej pompy ciepła;
energooszczędne oświetlenie typu LED.
Dostępność dla osób niepełnosprawnych
Obiekt dostosowany jest do użytku przez osoby niepełnosprawne – odpowiednie zaprojektowanie stref wejściowych, umożliwiające dostanie się do wnętrza budynku z poziomu terenu czyni kompleks dostępnym i przyjaznym. W budynku znajdują się pomieszczenia higieniczno – sanitarne przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, a na drogach komunikacji ogólnej nie projektuje się progów. Komunikację pionową umożliwia winda zlokalizowana w hallu wejściowym w bezpośrednim sąsiedztwie auli.
Ciągi pieszo – jezdne posiadają 1,5 metrowy pas nawierzchni przystosowany dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich.
Dodatkowe, niezależne wejście do bloku sali gimnastycznej znajduje się w ścianie szczytowej, a prowadzi do niej ciąg pieszy stanowiący przedłużenie strefy wejściowej od strony ul. Królewskiej. Blok sportowy jest powiązany z pozostałymi częściami szkoły poprzez czytelny układ komunikacji wewnętrznej.
W bezpośrednim sąsiedztwie każdego z bloków, zawierającego pomieszczenia przeznaczone do nauki i zabawy dzieci w danej grupie wiekowej znajdują się przeznaczone dla nich, tereny zielone wypoczynku i rekreacji, zachowując stopniowanie wiekowe oraz pamiętając o zróżnicowanych potrzebach dzieci w różnym wieku. Poszczególne „zielone place” szkolne nie są fizycznie wydzielone, jednak sposób kształtowania budynku wspomaga naturalną segregację wiekową użytkowników danej strefy.
Place zabaw są w formie „wysp” o nawierzchni poliuretanowej z urządzeniami do rekreacji.
Budynek szkoły spełnia kryteria budynku pasywnego, a jego niektóre parametry nawet przewyższają parametry wymagane dla budynków pasywnych. Budynek odpowiada kryteriom stawianym przez wymogi standardu NF 15 opracowanego przez Krajową Agencję Poszanowania Energii. Efekt energooszczędności został uzyskany poprzez zastosowanie szeregu istotnych rozwiązań:
odpowiedni kształt budynku, zwartość i prostota brył;
orientacja głównych przeszkleń na południe;
wysoką izolacyjność cieplną wszystkich przegród i stolarki zewnętrznej;
eliminacja mostków cieplnych;
wysoka szczelność budynku;
wysokosprawny układ wentylacji z odzyskiem ciepła;
zastosowanie gruntowego powietrznego wymiennika ciepła;
zastosowanie gruntowej pompy ciepła z dolnym źródłem;
zastosowanie powietrznej pompy ciepła;
energooszczędne oświetlenie typu LED.
Dostępność dla osób niepełnosprawnych
Obiekt dostosowany jest do użytku przez osoby niepełnosprawne – odpowiednie zaprojektowanie stref wejściowych, umożliwiające dostanie się do wnętrza budynku z poziomu terenu czyni kompleks dostępnym i przyjaznym. W budynku znajdują się pomieszczenia higieniczno – sanitarne przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, a na drogach komunikacji ogólnej nie projektuje się progów. Komunikację pionową umożliwia winda zlokalizowana w hallu wejściowym w bezpośrednim sąsiedztwie auli.
Ciągi pieszo – jezdne posiadają 1,5 metrowy pas nawierzchni przystosowany dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich.
50.842570739303, 15.785293579102