Baza Miejskiego Zakładu Komunikacji Sp. z o.o. z infrastrukturą towarzyszącą w Ostrowcu Świętokrzyskim
0
Głosów
Budowa Bazy Operatora Publicznego Miejskiego Zakładu Komunikacji Sp. z o.o. jest częścią dużego zadania o nazwie „Ekologiczny Transport Miejski w Ostrowcu Świętokrzyskim”, który zakłada także zakup 32 ekologicznych autobusów.
Nowa baza została zlokalizowana na terenach przemysłowych, tuż przy największym zakładzie produkcyjnym Celsa Huta Ostrowiec. Zakres prac przy budowie nowej bazy obejmował m.in.:
Budowę nowej bazy operatora transportu publicznego wraz ze stacją obsługi, warsztatami, budynkiem administracyjno-dworcowym myjnią;
Budowę 40 wiat przystankowych;
Budowę dróg dojazdowych do bazy;
Utworzenie parkingów Park&Ride oraz Bike&Ride;
Wdrożenie zintegrowanego biletu miejskiego.
Wymianę taboru miejskiego, w tym zakup autobusów hybrydowych, elektrycznych i DIESEL z normą EURO 6.
Wartość całego projektu to prawie 100 mln zł, z czego budowa bazy wraz z dokumentacją to 11 946 408,48 zł.
Budynek administracyjny wybudowany w technologii tradycyjnej – murowany ze stropami żelbetowymi monolitycznymi. Budynek posiada dwa dachy – dach dwuspadowy kryty blachą na rąbek stojący i stropodach pokryty membraną. Elewacja budynku wykonana z kasetonów wykonanych
z blachy o kształcie prostokątnym mocowanymi do ruszty systemowego. W budynku wykonano wentylację mechaniczną, instalację alarmową i monitoringu oraz system sygnalizacji pożaru przeznaczoną do informowania o zagrożeniu w obrębie bazy MZK.
Budynek warsztatowy wybudowany w technologii tradycyjnej – murowany ze stropami żelbetowymi monolitycznymi. Dach o konstrukcji stalowej kryty płytami warstwowymi. Elewacja budynku wykonana z paneli wykonanych z blachy mocowanymi do ruszty systemowego.
W budynku wykonano instalację wentylacji awaryjnej wyposażoną w czujki do wykrywania
i sygnalizacji nadmiernego stężenia gazów tlenku węgla i propan butan oraz załączania urządzeń wentylacyjnych.
Warsztat wyposażono w system kontroli hamulców, dwie prędkości badania pojazdów, wyświetlacz tablicowy; funkcja wydruku, podnośniki hydrauliczne kanałowe o udźwigu 12 t – 4 szt., odciągi spalin, dwa zestawy podnośników mobilnych po 4 kolumny, sprężarka śrubowa o mocy 15KM/11kW, wydajność 1500l/min, ciśnienie 10 bar, zbiornik o pojemności 1000 l, wózek widłowy oraz wózki narzędziowe.
Budynek myjni wykonany z konstrukcji stalowej obudowany płytami warstwowymi. W budynku wykonano instalację wentylacji awaryjnej wyposażoną w czujki do wykrywania i sygnalizacji nadmiernego stężenia gazów tlenku węgla i propan butan oraz załączania urządzeń wentylacyjnych.
W budynku zamontowano myjnię automatyczną z obiegiem wody zamkniętym wraz z osadnikiem. Wydajność myjni - do 6 autobusów / godz. Myjnia wyposażona w samojezdny portal myjący, elektroniczne sterowanie konturowe szczotek myjących, szczotki boczne podwójnie łożyskowane, szczotka pozioma z możliwością jej wyłączenia, automatyczne program mycia, pompę dozującą szampon myjący, system natryskowy 1 obieg wody, elementy naprowadzające na wjeździe i wyjeździe.
Rozpoczynamy nowy etap transportu publicznego w naszym mieście. Od listopada 2022 r. w mieście funkcjonuje nowa Baza MZK. Po ulicach jeździ już 15 ekologicznych autobusów marki MAN i Solaris, a w styczniu 2023 dołączyło do nich 8 w pełni elektrycznych autobusów firmy MAN. Docelowo na koniec 2023 r. pierwszy razy w historii spółki, 100 % taboru będą stanowić nowe i ekologiczne, łącznie 32 pojazdy – mówi Prezydent Miasta Jarosław Górczyński. Nowa lokalizacja bazy to również nowe rozkłady jazdy, to także budynek dworcowy i nowy standard obsługi pasażera. Cieszę się, że na pewno poprawi się komunikacja z dużymi zakładami pracy zlokalizowanymi przy ul. Jana Samsonowicza. Transport publiczny to jedno z najważniejszych zadań samorządu. W naszym mieście cieszy się długą tradycją, mimo tego, to pierwszy raz, kiedy przechodzi tak wielką modernizację. Pozostawiamy to, co najważniejsze, czyli świetną załogę, ludzi oddanych firmie przed kilkadziesiąt lat, a wymieniamy całą resztę. Jestem przekonany, że mieszkańcy docenią te zmiany, a podróż autobusem zawsze będzie miłym doświadczeniem.
Projekt dofinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014 – 2020.