Sady Górne /
dolnośląskie
Budowa Tunelu TS-23 w ciągu drogi S-3 na odcinku pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą

0
Głosów
Inwestor
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu
Wykonawca
PORR S.A. Warszawa
Projektant
-
Tunel TS-26 jest częścią inwestycji budowy drogi S3 na odcinku od Legnicy do granicy
z Republiką Czeską. Jest to tunel dwunawowy o długości całkowitej 2272,200 m dla nawy
prawej oraz 2301,880 m dla nawy lewej służący do przeprowadzenia drogi ekspresowej S3 bez
naruszenia lokalnego krajobrazu przez przeszkodę, którą stanowi masyw górski. Nawy główne
tunelu zostały wykonane Nową Austriacką Metodą Tunelowania (NAMT) polegającą na
zapewnieniu stateczności konstrukcji podczas drążenia tunelu poprzez obudowę wstępną
z betonu natryskowego, wzmocnioną siatką stalową oraz na bieżąco wykonywanymi kotwami.
W przypadku wystąpienia mniej korzystnych warunków gruntowych, stateczność wykopu
zapewniona została poprzez zabudowę wyprzedzającą oraz inne metody jak np. podział
przodka/wykopy częściowe, kotwy czołowe, przypory czoła przodka, zredukowana zabioru.
Proces drążenia wykopu był dokumentowany za pomocą systemu do monitoringu
rejestrującego deformacje na długości tunelu oraz osiadania na powierzchni terenu.
Konstrukcję docelową stanowi obudowa ostateczna wykonana z betonu monolitycznego wraz
z drenażem.
Tunel posiada osiem wyjść awaryjnych dla pieszych oraz jeden przejazd awaryjny dla
pojazdów uprzywilejowanych, które również zostały wykonane metodą NAMT. W rejonach
portalu północnego i południowego, nawy tunelu zostały natomiast wykonane metodą
odkrywkową w wykopie otwartym i zostały zasypane gruntem.
Tunel został wyposażony w instalację oświetleniową, a także awaryjne oświetlenie zapasowe,
oświetlenie informacyjne oraz awaryjne oświetlenie ewakuacyjne. Ponadto w obiekcie
zlokalizowano punkty alarmowe w każdej z naw we wnękach ścian bocznych tunelu oraz
w pobliżu wjazdów do tunelu wyposażone w telefony alarmowe, sprzęt przeciwpożarowy oraz
hydranty. Co więcej, obiekt posiada systemy wykrywania i sygnalizacji pożaru, system
monitoringu, system detekcji, nadzoru i sterowania ruchem oraz system automatycznego
sterowania i zarzadzania tunelami. Zastosowano wentylację mechaniczną dla tunelu.
z Republiką Czeską. Jest to tunel dwunawowy o długości całkowitej 2272,200 m dla nawy
prawej oraz 2301,880 m dla nawy lewej służący do przeprowadzenia drogi ekspresowej S3 bez
naruszenia lokalnego krajobrazu przez przeszkodę, którą stanowi masyw górski. Nawy główne
tunelu zostały wykonane Nową Austriacką Metodą Tunelowania (NAMT) polegającą na
zapewnieniu stateczności konstrukcji podczas drążenia tunelu poprzez obudowę wstępną
z betonu natryskowego, wzmocnioną siatką stalową oraz na bieżąco wykonywanymi kotwami.
W przypadku wystąpienia mniej korzystnych warunków gruntowych, stateczność wykopu
zapewniona została poprzez zabudowę wyprzedzającą oraz inne metody jak np. podział
przodka/wykopy częściowe, kotwy czołowe, przypory czoła przodka, zredukowana zabioru.
Proces drążenia wykopu był dokumentowany za pomocą systemu do monitoringu
rejestrującego deformacje na długości tunelu oraz osiadania na powierzchni terenu.
Konstrukcję docelową stanowi obudowa ostateczna wykonana z betonu monolitycznego wraz
z drenażem.
Tunel posiada osiem wyjść awaryjnych dla pieszych oraz jeden przejazd awaryjny dla
pojazdów uprzywilejowanych, które również zostały wykonane metodą NAMT. W rejonach
portalu północnego i południowego, nawy tunelu zostały natomiast wykonane metodą
odkrywkową w wykopie otwartym i zostały zasypane gruntem.
Tunel został wyposażony w instalację oświetleniową, a także awaryjne oświetlenie zapasowe,
oświetlenie informacyjne oraz awaryjne oświetlenie ewakuacyjne. Ponadto w obiekcie
zlokalizowano punkty alarmowe w każdej z naw we wnękach ścian bocznych tunelu oraz
w pobliżu wjazdów do tunelu wyposażone w telefony alarmowe, sprzęt przeciwpożarowy oraz
hydranty. Co więcej, obiekt posiada systemy wykrywania i sygnalizacji pożaru, system
monitoringu, system detekcji, nadzoru i sterowania ruchem oraz system automatycznego
sterowania i zarzadzania tunelami. Zastosowano wentylację mechaniczną dla tunelu.
50.872506853831, 16.15861898287