Baranów /
wielkopolskie
Przedszkole Samorządowe "BAJKA" w Baranowie

0
Głosów
Inwestor
Gmina Baranów
Wykonawca
Z.P.B. Projektobud Kępno
Projektant
"Studiowarsztat" Mikołaj Wower Pracownia Poznań
Funkcjonalność
- duże przedszkole, 7 oddziałów, ale charakter kameralny
- wydzielone skrzydła dla dzieci starszych i młodszych
- dla oddziału z najmłodszymi dziećmi przewidziano osobną salę przewidzianą na leżakowanie/drzemkę
- wielofunkcyjna sala/stołówka – dzieci uczą się posługiwać sztućcami, integrują się przy jedzeniu,
- duża przestronna szatnia, gdzie rodzice mogą pożegnać dzieci
- czytelny kod kolorystyczny dla każdego z oddziałów
- sala sportowo-korekcyjna
- sala relaksu i wyciszenia
- gabinet specjalistów m. in logopeda, psycholog
- węzeł biurowy dostępny bezpośrednio z szatni
- wejście do sali wielofunkcyjnej w której będą organizowane imprezy okolicznościowe dla dzieci, rodziców, dziadków dostępna bezpośrednio z szatni
- pełna kuchnia
- bezpośrednie wyjście na teren prywatny przedszkolaków z szatni i z każdego z oddziałów bezpośrednio na taras – do decyzji nauczycieli prowadzących w zależności od pogody i przewidzianych zajęć terenowych,
- duże, wysokie, doświetlone sale oddziałowe, ze skośnym dachem, dające dużo przestrzeni,
- zaplecza dla każdej z sal,
- zaprojektowana adaptacja akustyczna wszystkich pomieszczeń oraz nagłośnienie sprawia, że dzieci dobrze się słyszą, nauczyciele prowadzący nie muszą krzyczeć, aby byli zrozumiani przez przedszkolaków co zwiększa komfort przebywania w budynku i wpływa pozytywnie na nastrój dzieci i nauczycieli.
- pomieszczenia socjalne dla kadry dydaktycznej, przewidziane pomieszczenie techniczne do obsługi terenu przyległego do przedszkola,
- zatoczka postojowa,
- zadaszona strefa wejściowa z parkingiem dla rowerów,
Multimedialność
- sala kinowa – oglądanie filmów, programów popularno-naukowych, przygotowania do teatrzyków, występów, przypominanie sobie wspomnień ze wspólnych imprez, wyjść, wycieczek
- system radiowęzłowy i nagłośnieniowy w całym obiekcie, możliwość nawadnia komunikatów do dowolnej/wszystkich sal dydaktycznych, możliwość słuchania muzyki, zajęć muzycznych, tańców etc.
- głośniki w sali wielofunkcyjnej =- możliwość organizowania występów, imprez dla dzieci jak i niezależnych od przedszkola np. w weekendy (osobne wejście z dostępem do węzła gastronomicznego)
- wideodomofony, z możliwością wywołania każdej z sal z przedsionka, możliwość komunikacji pomiędzy salami zajęć
Ekologia i nowoczesność
- zeroenegertyczne
- zeroemisyjne
- standardy wyprzedzające, to co ma obowiązywać od 2028r
- tanie w eksploatacji: zaplanowane roczne zużycie energii powinno być niższe niż wyprodukowana energia przez budynek w rozliczeniu rocznym (ogniwa fotowoltaiczne o mocy, która w bilansie rocznym równoważy zapotrzebowanie na energię całego przedszkola)
- pompy ciepła niskotemperaturowe (z uwagi na brak ogrzewania wysokotemperaturowego np. poprzez grzejniki ścienne) o wysokiej sprawności zainstalowane w kaskadzie, przestrzeń techniczna nad węzłem gastronomicznym zadaszona (cześć powietrza wywiewanego przez centrale wentylacyjne jest dodatkowo odzyskiwana przez pompę ciepła)
- GWC, czyli gruntowe wymienniki ciepła – urządzenia zamontowane pod posadzką przedszkola, które dzięki naturalnie utrzymującej się pod ziemią temperaturze ok. 7- 8 oC podgrzewa powietrze nawiewane do pomieszczeń zimą, a schładza latem. Wszystko dzieje się pasywnie, czyli bez dokładania energii zewnętrznej, a dodatkowo, powietrze przepływając pod ziemią poprzez żwirowe złoża zimą się nawilża, latem osusza dodatkowo oczyszczając/filtrując z zanieczyszczeń, które mogą być zawieszone w powietrzu atmosferycznym. Filtrowanie powietrza, ze skutecznością ponad 99%, bez konieczności instalowania specjalistycznych filtrów – naturalnie
- płaszczyznowe niskotemperaturowe ogrzewanie ścienne i podłogowe (ogrzewanie w postaci rurek z wodą zatopionych w posadzkach lub grzejniki hybrydowe wodno-gazowe ukryte w tynkach ściennych) sprawia, że już przy relatywnie niskich temperaturach w pomieszczeniu odczucie ciepła jest dużo wyższe niż przy tradycyjnych grzejnikach, dodatkowo, co ważne ten rodzaj ogrzewania pozytywnie wpływa na jakoś powietrza w pomieszczeniach, minimalizując ilość kurzu w powietrzu, co dla dzieci, zwłaszcza alergicznych jest dużą zaletą
- szczelność – wysoka jakoś robót budowlanych pozwoliła osiągnąć wysoką szczelność budynku, znacznie przewyższającą wymagane przepisami standardy – przekłada się to bezpośrednio na niższe koszty ogrzewania
- fasady aluminiowe – ponadczasowe, niewymagające remontów przez długie lata, kolorystycznie dopasowane do kolorystyki szkoły, aby tworzyć jeden kompleks edukacyjny, o wysokiej izolacyjności termicznej i akustycznej
- BMS (system zarządzania automatyką budynkową – inteligentny budynek – w budynku przewidziano różnorodne rozwiązania zapewniające, że budynek będzie sam dbał o komfort użytkowników i dostosowywał się do ich potrzeb. Mnogość zainstalowanych czujników, przepustnic, włączników pozwoli na sterowanie wieloma elementami budynku wprost ze smartfona lub tabletu, a o newralgicznych sprawach budynek sam zaalarmuje np. gdy zacznie wiać bardzo mocny wiatr lub zbliży się ulewa refleksole same się podniosą, gdy na koniec dnia ktoś będzie zamykał przedszkole, a w którejś z sal zostanie uchylone lub otwarte okno – system wyśle komunikat czy pomimo otwartego/uchylonego okna w danej sali zamknąć obiekt. Podobnie będzie z oświetleniem czy niewyłączonym wywiewem z okapu kuchennego. System będzie też pamiętał o automatycznym włączaniu nawadniania złóż żwirowych GWC, aby latem, w upały powietrze zawsze było najświeższe i chłodne – jak w górach, czy o nawodnieniu zielonego dachu, jeśli zdarzyłaby się długotrwałą susza.
- system sterowania oświetleniem typu DALI – czyli automatyczne włączanie/wyłączanie, ściemnianie gdy nie ma użytkowników w pobliżu.
- refleksole, rolety w oknach połaciowych pozwolą na komfortowe użytkowanie pomieszczeń w najcieplejsze i najsłoneczniejsze dni bez konieczności włączania mocnej klimatyzacji, będą też reagować same na wiatr i deszcz, aby nie dopuścić do uszkodzenia
- 64 kamery w budynku i na terenie przedszkola, nagrywające obraz przez 365 dni w roku z zapisem minimum 2 tygodniowym
- alarm, kontrola dostępu, powiadomienia sms o konieczności przeglądu, złym działaniu poszczególnych elementów, czujniki pogodowe to tylko kilka z niewymienionych funkcjonalności -rozwiązań standardowych dla nowoczesnych budynków, z którymi większość z nas ma styczność na co dzień
Zamontowano również w przedsionku rejestrator obecności dzieci.
Szacunek dla przeszłości
- do wybudowania budynku użyto lokalnych materiałów budowlanych – cegły porozbiórkowej. Używając jej w najważniejszych miejscach zaakcentowano jej wartość oraz pokazano szacunek dla wydawałoby się nikomu niepotrzebnych, ponad 4000 cegieł pochodzących z rozbiórki budynku gospodarczego wpisanego do ewidencji zabytków, które posłużyły za wykończenie elewacji frontowej oraz ścian szatni.
Zrównoważony rozwój i natura
- zielony dach, na dachach płaskich – codzienność, na skośnych to jedne z pierwszych w Polsce i jeden z niewielu w Europie obiektów użyteczności publicznej w naszym regionie geograficznym ze skośnym zielonym dachem o tak dużej powierzchni – reguluje wilgotność, retencjonuje wilgoć, ochładza powietrze latem, zwiększa bioróżnorodność, sprawia, że budynek staje się mniej inwazyjny w środowisku w którym powstał i tak po prostu – cieszy oko naturalną zielenią
- suche ogrody deszczowe – zamiast zrzucać wodę do kanalizacji deszczowej i pozbywając się jej bezpowrotnie z działki, przyczyniają się do stepowienia regionu, do powodzi - pozwala jak gąbka ją magazynować – gromadzić w czasie opadów i oddawać w czasie suszy, kiedy jest najbardziej potrzebna.
- rozproszony plac zabaw (czyli nie same urządzenia zabawowe na placu, ale również porozrzucane w terenie rożne atrakcje jak choćby drewniane terenowe rzeźby, wiklinowy labirynt, ścieżka sensoryczna, górka ze zjeżdżalnią, kuchnia błotna to tak naprawdę tajemniczy ogród, który dzieci mogą eksplorować, odkrywać przez wiele dni i tygodni, który wraz z porami roku będzie się zmieniał, i pozwalał na różny odbiór tej samej przestrzeni
- możliwość prowadzenia zajęć na zewnątrz na tarasach, półotwarte patio-dziedziniec z nawierzchnią syntetyczną bezpieczną, osłoniętą od wiatru i zacienioną w upalne wiosenne i letnie dni, wyposażone m. in hamaki, trampoliny i inne atrakcje dla dzieci
- ogródki doświadczalne, gdzie dzieci mogą mieć bliski kontakt z roślinami, hotele dla owadów, gdzie można poznawać jak żyją owady, łąka kwietna mieniąca się różnymi kolorami kwiatów – to nie tylko nauka poprzez zabawę, ale również uczenie szacunku do przyrody takiej jaka jest... naturalnej, w którą nie trzeba ingerować
- jako materiał konstrukcyjny ścian posłużyły głównie bloczki silikatowe oraz gazobetonowe, które odznaczają się niewielkim śladem węglowym w porównaniu np. z pustakami ceramicznymi, a mają bardzo pozytywny wpływ na regulację wilgotności w budynku oraz stanowią akumulator ciepła ze względu na dużą pojemność cieplną, są też bardzo ekologiczne bo składają się przede wszystkim z piasku i wapna – materiałów łatwo dostępnych i przyjaznych środowisku
- zaproponowany układ budynku podyktowany był nie tylko podziałem funkcjonalnym ale również usytuowanie względem stron świata. Podążając za najnowocześniejszymi trendami w budownictwie zaprojektowano budynek, który patrząc na wyniki obliczeń może być zaliczany do budynków pasywnych. To budynek, który zużywa bardzo mało energii na cele grzewcze i wentylacji, nie tylko ze względu na znakomitą izolację przegród zewnętrznych, czy wentylacje z odzyskiem ciepła ale również dlatego, że kluczowe pomieszczenia zostały zorientowane na południe – grzeją się promieniami słonecznymi jesienią, zimą i wiosną, natomiast nie przegrzewają się latem z uwagi na przewidziane zadaszenia blokujące dopływ nadmiernego ciepła latem.
- Aranżacja wnętrz – przewidziano stonowaną, nienarzucającą się aranżację wnętrz, zastosowano ponadczasową kolorystykę w odcieniach bieli i kolorów ziemi (brązów). Jako wykładziny w przeważającej mierze zastosowano naturalne wykładziny typu linoleum, które nie wydzielają żadnych szkodliwych substancji lotnych, składają się w dużej mierze z naturalnych składników i są przyjemne w dotyku. Co ważne z biegiem czasu nabierają szlachetności jak drewno. Po kilkudziesięciu latach użytkowania wystarczy odnowić powierzchnię jak powierzchnię drewnianą aby znów cieszyć się odnowionymi posadzkami. W każdej z sal przewidziano duże tablice korkowe do wieszani prac przedszkolaków – stąd też powściągliwość architektów w doborze wąskiej gamy kolorystycznej wyposażenia przedszkola. Ponieważ to dzieci mają być najważniejsze w budynku i to ma być ich przestrzeń – ich prace mają dekorować sale, korytarze, szatnię.
Integracja
- lokalnej społeczności
- dzieci w przedszkolu
- dzieci ze specjalnymi potrzebami
- sala wielofunkcyjna,
- wspólna szatnia, gdzie rodzice mogą pożegnać/przywitać dzieci, porozmawiać z innymi rodzicami, ławeczki i zadaszenie przed budynkiem,
- czytelny układ wnętrza, prosty do zapamiętania od pierwszego dnia, brak ciemnych zaułków – dzieci w każdym miejscu / korytarzu mają wgląd na przestrzeń na zewnątrz- nie ma efektu zagubienia, częstego zwłaszcza u dzieci, które dopiero rozpoczynają edukację,
- kontrastowa posadzka w stosunku do ścian,
- zaakcentowane, oznaczone postaciami z bajek drzwi do poszczególnych sal,
- szerokie, przeszklone przejścia – dostosowanie dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania/percepcji
- duże przedszkole, 7 oddziałów, ale charakter kameralny
- wydzielone skrzydła dla dzieci starszych i młodszych
- dla oddziału z najmłodszymi dziećmi przewidziano osobną salę przewidzianą na leżakowanie/drzemkę
- wielofunkcyjna sala/stołówka – dzieci uczą się posługiwać sztućcami, integrują się przy jedzeniu,
- duża przestronna szatnia, gdzie rodzice mogą pożegnać dzieci
- czytelny kod kolorystyczny dla każdego z oddziałów
- sala sportowo-korekcyjna
- sala relaksu i wyciszenia
- gabinet specjalistów m. in logopeda, psycholog
- węzeł biurowy dostępny bezpośrednio z szatni
- wejście do sali wielofunkcyjnej w której będą organizowane imprezy okolicznościowe dla dzieci, rodziców, dziadków dostępna bezpośrednio z szatni
- pełna kuchnia
- bezpośrednie wyjście na teren prywatny przedszkolaków z szatni i z każdego z oddziałów bezpośrednio na taras – do decyzji nauczycieli prowadzących w zależności od pogody i przewidzianych zajęć terenowych,
- duże, wysokie, doświetlone sale oddziałowe, ze skośnym dachem, dające dużo przestrzeni,
- zaplecza dla każdej z sal,
- zaprojektowana adaptacja akustyczna wszystkich pomieszczeń oraz nagłośnienie sprawia, że dzieci dobrze się słyszą, nauczyciele prowadzący nie muszą krzyczeć, aby byli zrozumiani przez przedszkolaków co zwiększa komfort przebywania w budynku i wpływa pozytywnie na nastrój dzieci i nauczycieli.
- pomieszczenia socjalne dla kadry dydaktycznej, przewidziane pomieszczenie techniczne do obsługi terenu przyległego do przedszkola,
- zatoczka postojowa,
- zadaszona strefa wejściowa z parkingiem dla rowerów,
Multimedialność
- sala kinowa – oglądanie filmów, programów popularno-naukowych, przygotowania do teatrzyków, występów, przypominanie sobie wspomnień ze wspólnych imprez, wyjść, wycieczek
- system radiowęzłowy i nagłośnieniowy w całym obiekcie, możliwość nawadnia komunikatów do dowolnej/wszystkich sal dydaktycznych, możliwość słuchania muzyki, zajęć muzycznych, tańców etc.
- głośniki w sali wielofunkcyjnej =- możliwość organizowania występów, imprez dla dzieci jak i niezależnych od przedszkola np. w weekendy (osobne wejście z dostępem do węzła gastronomicznego)
- wideodomofony, z możliwością wywołania każdej z sal z przedsionka, możliwość komunikacji pomiędzy salami zajęć
Ekologia i nowoczesność
- zeroenegertyczne
- zeroemisyjne
- standardy wyprzedzające, to co ma obowiązywać od 2028r
- tanie w eksploatacji: zaplanowane roczne zużycie energii powinno być niższe niż wyprodukowana energia przez budynek w rozliczeniu rocznym (ogniwa fotowoltaiczne o mocy, która w bilansie rocznym równoważy zapotrzebowanie na energię całego przedszkola)
- pompy ciepła niskotemperaturowe (z uwagi na brak ogrzewania wysokotemperaturowego np. poprzez grzejniki ścienne) o wysokiej sprawności zainstalowane w kaskadzie, przestrzeń techniczna nad węzłem gastronomicznym zadaszona (cześć powietrza wywiewanego przez centrale wentylacyjne jest dodatkowo odzyskiwana przez pompę ciepła)
- GWC, czyli gruntowe wymienniki ciepła – urządzenia zamontowane pod posadzką przedszkola, które dzięki naturalnie utrzymującej się pod ziemią temperaturze ok. 7- 8 oC podgrzewa powietrze nawiewane do pomieszczeń zimą, a schładza latem. Wszystko dzieje się pasywnie, czyli bez dokładania energii zewnętrznej, a dodatkowo, powietrze przepływając pod ziemią poprzez żwirowe złoża zimą się nawilża, latem osusza dodatkowo oczyszczając/filtrując z zanieczyszczeń, które mogą być zawieszone w powietrzu atmosferycznym. Filtrowanie powietrza, ze skutecznością ponad 99%, bez konieczności instalowania specjalistycznych filtrów – naturalnie
- płaszczyznowe niskotemperaturowe ogrzewanie ścienne i podłogowe (ogrzewanie w postaci rurek z wodą zatopionych w posadzkach lub grzejniki hybrydowe wodno-gazowe ukryte w tynkach ściennych) sprawia, że już przy relatywnie niskich temperaturach w pomieszczeniu odczucie ciepła jest dużo wyższe niż przy tradycyjnych grzejnikach, dodatkowo, co ważne ten rodzaj ogrzewania pozytywnie wpływa na jakoś powietrza w pomieszczeniach, minimalizując ilość kurzu w powietrzu, co dla dzieci, zwłaszcza alergicznych jest dużą zaletą
- szczelność – wysoka jakoś robót budowlanych pozwoliła osiągnąć wysoką szczelność budynku, znacznie przewyższającą wymagane przepisami standardy – przekłada się to bezpośrednio na niższe koszty ogrzewania
- fasady aluminiowe – ponadczasowe, niewymagające remontów przez długie lata, kolorystycznie dopasowane do kolorystyki szkoły, aby tworzyć jeden kompleks edukacyjny, o wysokiej izolacyjności termicznej i akustycznej
- BMS (system zarządzania automatyką budynkową – inteligentny budynek – w budynku przewidziano różnorodne rozwiązania zapewniające, że budynek będzie sam dbał o komfort użytkowników i dostosowywał się do ich potrzeb. Mnogość zainstalowanych czujników, przepustnic, włączników pozwoli na sterowanie wieloma elementami budynku wprost ze smartfona lub tabletu, a o newralgicznych sprawach budynek sam zaalarmuje np. gdy zacznie wiać bardzo mocny wiatr lub zbliży się ulewa refleksole same się podniosą, gdy na koniec dnia ktoś będzie zamykał przedszkole, a w którejś z sal zostanie uchylone lub otwarte okno – system wyśle komunikat czy pomimo otwartego/uchylonego okna w danej sali zamknąć obiekt. Podobnie będzie z oświetleniem czy niewyłączonym wywiewem z okapu kuchennego. System będzie też pamiętał o automatycznym włączaniu nawadniania złóż żwirowych GWC, aby latem, w upały powietrze zawsze było najświeższe i chłodne – jak w górach, czy o nawodnieniu zielonego dachu, jeśli zdarzyłaby się długotrwałą susza.
- system sterowania oświetleniem typu DALI – czyli automatyczne włączanie/wyłączanie, ściemnianie gdy nie ma użytkowników w pobliżu.
- refleksole, rolety w oknach połaciowych pozwolą na komfortowe użytkowanie pomieszczeń w najcieplejsze i najsłoneczniejsze dni bez konieczności włączania mocnej klimatyzacji, będą też reagować same na wiatr i deszcz, aby nie dopuścić do uszkodzenia
- 64 kamery w budynku i na terenie przedszkola, nagrywające obraz przez 365 dni w roku z zapisem minimum 2 tygodniowym
- alarm, kontrola dostępu, powiadomienia sms o konieczności przeglądu, złym działaniu poszczególnych elementów, czujniki pogodowe to tylko kilka z niewymienionych funkcjonalności -rozwiązań standardowych dla nowoczesnych budynków, z którymi większość z nas ma styczność na co dzień
Zamontowano również w przedsionku rejestrator obecności dzieci.
Szacunek dla przeszłości
- do wybudowania budynku użyto lokalnych materiałów budowlanych – cegły porozbiórkowej. Używając jej w najważniejszych miejscach zaakcentowano jej wartość oraz pokazano szacunek dla wydawałoby się nikomu niepotrzebnych, ponad 4000 cegieł pochodzących z rozbiórki budynku gospodarczego wpisanego do ewidencji zabytków, które posłużyły za wykończenie elewacji frontowej oraz ścian szatni.
Zrównoważony rozwój i natura
- zielony dach, na dachach płaskich – codzienność, na skośnych to jedne z pierwszych w Polsce i jeden z niewielu w Europie obiektów użyteczności publicznej w naszym regionie geograficznym ze skośnym zielonym dachem o tak dużej powierzchni – reguluje wilgotność, retencjonuje wilgoć, ochładza powietrze latem, zwiększa bioróżnorodność, sprawia, że budynek staje się mniej inwazyjny w środowisku w którym powstał i tak po prostu – cieszy oko naturalną zielenią
- suche ogrody deszczowe – zamiast zrzucać wodę do kanalizacji deszczowej i pozbywając się jej bezpowrotnie z działki, przyczyniają się do stepowienia regionu, do powodzi - pozwala jak gąbka ją magazynować – gromadzić w czasie opadów i oddawać w czasie suszy, kiedy jest najbardziej potrzebna.
- rozproszony plac zabaw (czyli nie same urządzenia zabawowe na placu, ale również porozrzucane w terenie rożne atrakcje jak choćby drewniane terenowe rzeźby, wiklinowy labirynt, ścieżka sensoryczna, górka ze zjeżdżalnią, kuchnia błotna to tak naprawdę tajemniczy ogród, który dzieci mogą eksplorować, odkrywać przez wiele dni i tygodni, który wraz z porami roku będzie się zmieniał, i pozwalał na różny odbiór tej samej przestrzeni
- możliwość prowadzenia zajęć na zewnątrz na tarasach, półotwarte patio-dziedziniec z nawierzchnią syntetyczną bezpieczną, osłoniętą od wiatru i zacienioną w upalne wiosenne i letnie dni, wyposażone m. in hamaki, trampoliny i inne atrakcje dla dzieci
- ogródki doświadczalne, gdzie dzieci mogą mieć bliski kontakt z roślinami, hotele dla owadów, gdzie można poznawać jak żyją owady, łąka kwietna mieniąca się różnymi kolorami kwiatów – to nie tylko nauka poprzez zabawę, ale również uczenie szacunku do przyrody takiej jaka jest... naturalnej, w którą nie trzeba ingerować
- jako materiał konstrukcyjny ścian posłużyły głównie bloczki silikatowe oraz gazobetonowe, które odznaczają się niewielkim śladem węglowym w porównaniu np. z pustakami ceramicznymi, a mają bardzo pozytywny wpływ na regulację wilgotności w budynku oraz stanowią akumulator ciepła ze względu na dużą pojemność cieplną, są też bardzo ekologiczne bo składają się przede wszystkim z piasku i wapna – materiałów łatwo dostępnych i przyjaznych środowisku
- zaproponowany układ budynku podyktowany był nie tylko podziałem funkcjonalnym ale również usytuowanie względem stron świata. Podążając za najnowocześniejszymi trendami w budownictwie zaprojektowano budynek, który patrząc na wyniki obliczeń może być zaliczany do budynków pasywnych. To budynek, który zużywa bardzo mało energii na cele grzewcze i wentylacji, nie tylko ze względu na znakomitą izolację przegród zewnętrznych, czy wentylacje z odzyskiem ciepła ale również dlatego, że kluczowe pomieszczenia zostały zorientowane na południe – grzeją się promieniami słonecznymi jesienią, zimą i wiosną, natomiast nie przegrzewają się latem z uwagi na przewidziane zadaszenia blokujące dopływ nadmiernego ciepła latem.
- Aranżacja wnętrz – przewidziano stonowaną, nienarzucającą się aranżację wnętrz, zastosowano ponadczasową kolorystykę w odcieniach bieli i kolorów ziemi (brązów). Jako wykładziny w przeważającej mierze zastosowano naturalne wykładziny typu linoleum, które nie wydzielają żadnych szkodliwych substancji lotnych, składają się w dużej mierze z naturalnych składników i są przyjemne w dotyku. Co ważne z biegiem czasu nabierają szlachetności jak drewno. Po kilkudziesięciu latach użytkowania wystarczy odnowić powierzchnię jak powierzchnię drewnianą aby znów cieszyć się odnowionymi posadzkami. W każdej z sal przewidziano duże tablice korkowe do wieszani prac przedszkolaków – stąd też powściągliwość architektów w doborze wąskiej gamy kolorystycznej wyposażenia przedszkola. Ponieważ to dzieci mają być najważniejsze w budynku i to ma być ich przestrzeń – ich prace mają dekorować sale, korytarze, szatnię.
Integracja
- lokalnej społeczności
- dzieci w przedszkolu
- dzieci ze specjalnymi potrzebami
- sala wielofunkcyjna,
- wspólna szatnia, gdzie rodzice mogą pożegnać/przywitać dzieci, porozmawiać z innymi rodzicami, ławeczki i zadaszenie przed budynkiem,
- czytelny układ wnętrza, prosty do zapamiętania od pierwszego dnia, brak ciemnych zaułków – dzieci w każdym miejscu / korytarzu mają wgląd na przestrzeń na zewnątrz- nie ma efektu zagubienia, częstego zwłaszcza u dzieci, które dopiero rozpoczynają edukację,
- kontrastowa posadzka w stosunku do ścian,
- zaakcentowane, oznaczone postaciami z bajek drzwi do poszczególnych sal,
- szerokie, przeszklone przejścia – dostosowanie dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania/percepcji
51.265759622617, 18.009043335915