Lipno /
kujawsko-pomorskie
Budowa budynku Zespołu Szkół Specjalnych w Lipnie

0
Głosów
Inwestor
Powiat Lipnowski
Zespół Szkół Specjalnych w Lipnie
Wykonawca
Zakład Budowlano-Produkcyjny WESTERBUD Sp. z o.o. Brodnica
Projektant
see. Sp. z o.o. Poznań
Szkoła Specjalna w Lipnie to nowoczesny obiekt edukacyjny, który został zaprojektowany z myślą o stworzeniu bezpiecznej przestrzeni odpowiadającej potrzebom dzieci z niepełnosprawnościami intelektualnymi, jednocześnie przełamując znany dotychczas stereotypowy obraz szkół. W see. doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, jaki wpływ na samopoczucie i motywację może wywierać otoczenie, a zwłaszcza na zachwianą percepcję przestrzenną oraz koncentrację najmłodszych.
Budynek został zaprojektowany jako dwukondygnacyjna bryła, której rzut został oparty na planie prostokąta. Zapewniono przestronne i dobrze oświetlone sale edukacyjne, świetlicę oraz salę przeznaczoną do zajęć indywidualnych. Obiekt kryty jest dachem płaskim o nachyleniu 2% podzielonym na dwie połacie znajdujące się na różnych wysokościach, a jedną z nich przedłużono i oparto na słupach, tym samym tworząc trójkątną wiatę nad głównym wejściem do budynku. Strefa wejściowa została dodatkowo podkreślona poprzez umiejscowione w zadaszeniu oświetlenie liniowe LED, które zostało ułożone losowo i asymetrycznie. Całość została wkomponowana z poszanowaniem istniejącej zieleni.
Jednym z wyzwań projektu było stworzenie elewacji, która swoją oryginalną formą wybiegnie poza dobrze znane otynkowane ściany szkół i wyznaczy nowy kierunek w kształtowaniu placówek edukacyjnych, jednocześnie uświadamiając dzieci, że otaczająca je przestrzeń może wyglądać inaczej, a sama architektura jest urzeczywistnieniem kreatywności. Zainspirowani otaczającą działkę naturą, postanowiliśmy przełożyć jej fraktalne struktury na fasadę za pomocą cyfryzacji oraz parametrycznego projektowania Finalnie elewację wykonano z 12 odcieni szarości w gradiencie, który jest odzwierciedleniem wzajemnego przenikania kolorów w naturze oraz 9 różnych wymiarów płyt HPL, układanych pod skosem. Oryginalnego charakteru dodają również kwadratowe okna w kilku rozmiarach. Korelacja takich rozwiązań motywuje do zmiany myślenia o obiekcie jako konwencjonalnym, a wręcz przeciwnie zaskakuje swoim wyrazem oraz różnorodnością. Połączenie tych zabiegów nadało formie budynku odpowiedniej dynamiki oraz wyrazistego, niepowtarzalnego charakteru.
Historia realizacji Szkoły Specjalnej w Lipnie doskonale pokazuje, że jako architekci dysponujemy przestrzenią na tworzenie nowoczesnych i odważnych obiektów w Polsce, jednak to w rękach Inwestora leży przełożenie idei z papieru na rzeczywistość. Szczególne podziękowania kierujemy więc właśnie w stronę Inwestora, Wykonawcy oraz Dyrektora Szkoły - to dzięki Nim, projekt odnosi niepodważalny sukces, a bez odpowiedniego zaangażowania mógłby nigdy nie powstać w takiej formie, w jakiej ostatecznie go poznaliśmy.
Projekt Architektoniczny: Mateusz Golon, Mateusz Gąsiorek, Monika Więcek (see.architecture)
Powierzchnia Zabudowy: 260,18 m2
Powierzchnia użytkowa: 445,99 m2
Kubatura: 2533,20 m3
Budynek został zaprojektowany jako dwukondygnacyjna bryła, której rzut został oparty na planie prostokąta. Zapewniono przestronne i dobrze oświetlone sale edukacyjne, świetlicę oraz salę przeznaczoną do zajęć indywidualnych. Obiekt kryty jest dachem płaskim o nachyleniu 2% podzielonym na dwie połacie znajdujące się na różnych wysokościach, a jedną z nich przedłużono i oparto na słupach, tym samym tworząc trójkątną wiatę nad głównym wejściem do budynku. Strefa wejściowa została dodatkowo podkreślona poprzez umiejscowione w zadaszeniu oświetlenie liniowe LED, które zostało ułożone losowo i asymetrycznie. Całość została wkomponowana z poszanowaniem istniejącej zieleni.
Jednym z wyzwań projektu było stworzenie elewacji, która swoją oryginalną formą wybiegnie poza dobrze znane otynkowane ściany szkół i wyznaczy nowy kierunek w kształtowaniu placówek edukacyjnych, jednocześnie uświadamiając dzieci, że otaczająca je przestrzeń może wyglądać inaczej, a sama architektura jest urzeczywistnieniem kreatywności. Zainspirowani otaczającą działkę naturą, postanowiliśmy przełożyć jej fraktalne struktury na fasadę za pomocą cyfryzacji oraz parametrycznego projektowania Finalnie elewację wykonano z 12 odcieni szarości w gradiencie, który jest odzwierciedleniem wzajemnego przenikania kolorów w naturze oraz 9 różnych wymiarów płyt HPL, układanych pod skosem. Oryginalnego charakteru dodają również kwadratowe okna w kilku rozmiarach. Korelacja takich rozwiązań motywuje do zmiany myślenia o obiekcie jako konwencjonalnym, a wręcz przeciwnie zaskakuje swoim wyrazem oraz różnorodnością. Połączenie tych zabiegów nadało formie budynku odpowiedniej dynamiki oraz wyrazistego, niepowtarzalnego charakteru.
Historia realizacji Szkoły Specjalnej w Lipnie doskonale pokazuje, że jako architekci dysponujemy przestrzenią na tworzenie nowoczesnych i odważnych obiektów w Polsce, jednak to w rękach Inwestora leży przełożenie idei z papieru na rzeczywistość. Szczególne podziękowania kierujemy więc właśnie w stronę Inwestora, Wykonawcy oraz Dyrektora Szkoły - to dzięki Nim, projekt odnosi niepodważalny sukces, a bez odpowiedniego zaangażowania mógłby nigdy nie powstać w takiej formie, w jakiej ostatecznie go poznaliśmy.
Projekt Architektoniczny: Mateusz Golon, Mateusz Gąsiorek, Monika Więcek (see.architecture)
Powierzchnia Zabudowy: 260,18 m2
Powierzchnia użytkowa: 445,99 m2
Kubatura: 2533,20 m3
52.840875317279, 19.187209010124