Modernizacja stanowiska przeładunkowego "0" - budowa dodatkowych punktów cumowniczych na terenie Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A.
0
Głosów
Spółka GT Poland Ltd. w wyniku wygranego przetargu wykonuje zadanie, polegające na realizacji projektu „Modernizacja stanowiska przeładunkowego „O" budowa - dodatkowych punktów cumowniczych" zlokalizowanego na terenie Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A. i obsługiwanego przez Spółkę operatorską PPPP Naftoport.
Projekt architektoniczno-budowlany pod nr 282/2020/PAB został opracowany przez Pracownie Projektową Budownictwa Hydrotechnicznego Aquaprojekt Sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku.
W ostatnich latach w związku ze znaczną zmianą sposobu oraz dróg zaopatrzenia naszego kraju w ropę i produkty ropopochodne, przeładunki tych surowców, dostarczanych drogą morską, uległy wzrostowi. Ilość obsługiwanych w bazach paliw tankowców oraz ich parametry fizyczne również się zwiększyły. W celu zachowania bezpieczeństwa obsługi statków na stanowiskach przeładunkowych przy niesprzyjających warunkach pogodowych wymagane jest utworzenie lub modernizacja istniejących sztormowych linii cumowniczych. Właśnie tym celom służy realizowane zadanie modernizacyjne, polegające na budowie czterech dodatkowych pachołów o uciągu 90 ton każdy w sztormowej linii cumowniczej stanowiska przeładunkowego „O".
Stanowisko przeładunkowe „O" powstało w lach 70-ch XX wieku jako nabrzeże konstrukcji skrzyniowej, składające się z ciągu dużych prefabrykowanych żelbetowych skrzyń, posadowionych na specjalnie przygotowanym podłożu morskiego dna. Długość stanowiska wynosi 300 m, a głębokość dna przy nabrzeżu około 10 m.
Trudność wykonania zadania na czynnym stanowisku przeładunkowym polega na:
- ograniczonej dostępności do obiektu z powodu częstej obsługi statków,
- ciągłym przypływie wód z akwenu portowego do wykopów pod fundamenty pachołów,
- braku dokładnej dokumentacji niektórych instalacji podziemnych, umieszczonych w okolicach linii sztormowej ponad 50 lat temu,
- ograniczonym dostępie maszyn oraz sprzętu budowlanego do miejsca prowadzenia robót.
Zgodnie z projektem proces modernizacyjny polega na instalacji 4-ch dodatkowych pachołów w istniejącej starej" linii sztormowej, które mają zapewnić bezpieczny postój i obsługę statków przy każdych warunkach pogodowych. Głównymi etapami robót przy wykonaniu zadania w każdym z czterech punktów posadowienia nowych pachołów ZL-90 są:
1. Wykonanie wykopów do żelbetowych skrzyń nabrzeża o głębokości do ok. 2,5 m.
2. Skucie ścian po obwodzie skrzyń na głębokość około 0,6 m.
3. Wykonanie korekty miejsca posadowienia fundamentów pachołów zgodnie z
rzeczywistym usytuowaniem skrzyń nabrzeża. Zabezpieczenie instalacji w miejscach wykopów.
4. Usunięcie gruzu, wyrównanie i przygotowanie podłoża do ułożenia betonu podkładowego.
5. Ułożenie betonu podkładowego oraz wykonanie zbrojenia części fundamentu pachoła związanej bezpośrednio ze skrzynią stanowiącej fragment nabrzeża. Montaż elementów kotwiących pachoł ze zbrojeniem.
6. Montaż szalunków dookoła zazbrojonej części fundamentu i betonowanie dolnej części "bloku" fundamentowego.
7. Następnie wykonanie zbrojenia fundamentu nad ułożonym betonem.
8. Zaszalowanie zbrojenia i betonowanie górnej części fundamentowego bloku pachołowego wraz z zamontowanym pachołem.
9. Demontaż szalunków, zabezpieczenie betonu powłoką hydroizolacyjną.
10. Zasypanie wykopu wraz z zagęszczeniem refulatu. Odtworzenie nawierzchni dookoła każdego pachoła (beton lub warstwa roślinna).
Poszczególne etapy wykonywanych na chwilę obecną robót zostały przedstawione na załączonych zdjęciach.