Finalista konkursu
Żółwin /
mazowieckie
Rozbudowa ul. Szkolnej w Żółwinie łączącej DP3109W z DP1502W
107
Głosów
Inwestor
Gmina Brwinów
Wykonawca
FAL-BRUK Sp. z o.o. Warszawa
Projektant
DROPROJEKT Piotr Porczyk Warszawa
Rozbudowa ul. Szkolnej w Żółwinie w gminie Brwinów łączącej DP3109W z DP1502W
W ramach inwestycji rozbudowana została droga gminna – ul. Szkolna, jedna z głównych ulic w miejscowości Żółwin. Ulica Szkolna łączy dwie drogi powiatowe ul. Nadarzyńską (DP3109W) oraz ul. Graniczną (DP1502W). Rozbudowa ponad 1,5 km odcinka, kosztowała około 12 mln złotych. Na ten cel gmina Brwinów uzyskała dotację wysokości ponad 5 mln zł z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Zrealizowano rozbudowę ul. Szkolnej, budowę kanalizacji sanitarnej, budowę sieci wodociągowej.
Podstawowym celem inwestycji była poprawa bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego, przede wszystkim dzieci i młodzieży, w drodze do i ze szkoły oraz korzystających z boisk sportowych usytułowanych w pobliżu. Dlatego zastosowano m.in. elementy uspokojenia ruchu drogowego – progi zwalniające na przejściach dla pieszych przez ul. Szkolną (tzw. przejścia wyniesione lepiej widoczne dla kierowców), skrzyżowanie o ruchu okrężnym tzw. rondo (najmniej kolizyjne skrzyżowanie drogowe zapewniające dobrą widoczność, ograniczenie prędkości pojazdów, ruch w jednym kierunku), ścieżki rowerowe oddzielone
od jezdni pasem zieleni, oświetlenie typu LED.
Powstały zjazdy publiczne oraz prywatne o nawierzchni z kostki betonowej, kilkadziesiąt miejsc postojowych w rejonie Orlika, nieutwardzone pobocza o nawierzchni z kruszywa łamanego, progi zwalniające, odwodnienie drogi, oświetlenie, kanał technologiczny służący do umieszczenia w nim m.in. kabli telekomunikacyjnych w szczególności światłowodowych oraz linii elektroenergetycznych. W okolicy boisk zlokalizowana została nowa wiata przystankowa. Została wprowadzona nowa organizacja ruchu, wykonano nowe oznakowanie poziome
i pionowe. Powstało 11 przejść dla pieszych w tym 5 wyniesionych. W rejonie przejść
i przejazdów rowerowych krawężniki zostały obniżone i dostosowane do poziomu jezdni. Przed przejściami zainstalowano pasy ostrzegawcze ułożone z płyt betonowych z wypustkami. Wszystkie zjazdy na nieruchomości przyległe zaplanowano do wykonania z betonowej kostki brukowej. W ramach działań wykonane zostały również odcinki dróg wewnętrznych odchodzące od ronda, w tym odcinek ul. Jedwabnej, a także odcinek kanalizacji sanitarnej oraz wodociągu. Wykonane zostało nowe odwodnienie ulicy umożliwiające skuteczne odprowadzanie wód opadowych poza jezdnię.
Na skrzyżowaniu ul. Szkolnej z ul. Jedwabną powstało pięciowylotowe rondo, które otrzymało nazwę „Rondo Witaczków”. Na każdym wlocie ronda zaprojektowano wyspy trójkątne dzielące ruch samochodów. Dwa z pięciu zjazdów przeznaczono pod przyszłe drogi publiczne przewidziane w planie miejscowym, trzy są już wykorzystywane. Ścieżki i chodniki w rejonie ronda zostały oddzielone od jezdni zieleńcami. Zaplanowano bezpieczne przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe. Rondo wyposażone zostało w centralnie oświetlenie (lampy zawieszone na słupie czteroramiennym). Przebieg odcinka od ul. Nadarzyńskiej do ronda został poprowadzony zgodnie ze stanem istniejącym z niewielkimi korektami wynikającymi
z lokalizacji projektowanego ronda.
Jezdnia ul. Szkolnej została częściowo poszerzona (od projektowanego ronda
do ul. Granicznej). Po stronie wschodniej, na całym odcinku ul. Szkolnej wybudowano chodnik dla pieszych. Po przeciwnej stronie jezdni (od ronda) wybudowano ścieżkę rowerową oraz odcinki chodnika dla pieszych. Nowe oświetlenie drogi podwyższyło komfort jazdy, umożliwiło kierowcom, rowerzystom i pieszym lepszą widoczność drogi.
W rejonie szkoły podstawowej oraz przyszłej drogi do cmentarza powstały ogólnodostępne parkingi, łącznie z pozycjami uwzględniającymi potrzeby osób z niepełnosprawnościami – zatoki postojowe równoległe i prostopadłe do jezdni.
Na etapie projektowania, uwzględniając bezpieczeństwo i potrzeby wszystkich uczestników ruchu (piesi, rowerzyści, kierowcy), podjęto decyzję o pozyskaniu dodatkowego terenu – działek lub ich części położonych w obszarze inwestycji. Szeroki pas ziemi pod ścieżkę rowerową o długości ok. 600-metrów, gmina Brwinów pozyskała od KOWR.
Teren pod poszerzenie pasa drogowego znajdujący się pomiędzy szkołą podstawową,
a ul. Graniczną (strona zachodnia) został wywłaszczony od osoby prywatnej.
Całkowita inwestycja to odcinek o łącznej długości 1.528,89 mb o nawierzchni bitumicznej
o szerokości 5,50-6,00 m. Na całej długości odcinka ruch pieszych po zakończeniu realizacji odbywa po wybudowanym w ramach inwestycji chodniku. Na odcinku o łącznej długości 1.299,89 mb wybudowana została infrastruktura przeznaczona dla ruchu rowerów w tym: ścieżka pieszo-rowerowa oraz ścieżka rowerowa.
Aby zakończyć prace w rejonie ulicy Szkolnej gmina Brwinów podjęła się również rozbudowy skrzyżowania ulicy Szkolnej z ulicą Graniczną. W ramach prac powstało tzw. skrzyżowanie wyniesione, które spowodowało konieczność zmniejszenia prędkości jazdy, a tym samym zdecydowanie poprawiło bezpieczeństwo. Ponadto zakres prac objął budowę jezdni, budowę chodnika oraz ścieżki rowerowej, zjazdów oraz oświetlenia. W rejonie skrzyżowania powstała również kanalizacja sanitarna wraz z odgałęzieniami w granicach pasów drogowych.
Zadanie pn. „Rozbudowa ul. Szkolnej w Żółwinie łączącej DP3109W z DP1502W” zostało zrealizowane ze środków państwowego funduszu celowego w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.
Dofinansowanie: 5.273.089,61 zł
Całkowita wartość: 11.924.642,92 zł
Łączny koszt realizacji inwestycji, uwzględniający również nadzór inwestorski oraz zakres nie objęty wnioskiem o dofinansowanie wyniósł: 16.066.395,70 zł
Inwestycja została zrealizowana w latach 2022-2023
W ramach inwestycji rozbudowana została droga gminna – ul. Szkolna, jedna z głównych ulic w miejscowości Żółwin. Ulica Szkolna łączy dwie drogi powiatowe ul. Nadarzyńską (DP3109W) oraz ul. Graniczną (DP1502W). Rozbudowa ponad 1,5 km odcinka, kosztowała około 12 mln złotych. Na ten cel gmina Brwinów uzyskała dotację wysokości ponad 5 mln zł z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Zrealizowano rozbudowę ul. Szkolnej, budowę kanalizacji sanitarnej, budowę sieci wodociągowej.
Podstawowym celem inwestycji była poprawa bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego, przede wszystkim dzieci i młodzieży, w drodze do i ze szkoły oraz korzystających z boisk sportowych usytułowanych w pobliżu. Dlatego zastosowano m.in. elementy uspokojenia ruchu drogowego – progi zwalniające na przejściach dla pieszych przez ul. Szkolną (tzw. przejścia wyniesione lepiej widoczne dla kierowców), skrzyżowanie o ruchu okrężnym tzw. rondo (najmniej kolizyjne skrzyżowanie drogowe zapewniające dobrą widoczność, ograniczenie prędkości pojazdów, ruch w jednym kierunku), ścieżki rowerowe oddzielone
od jezdni pasem zieleni, oświetlenie typu LED.
Powstały zjazdy publiczne oraz prywatne o nawierzchni z kostki betonowej, kilkadziesiąt miejsc postojowych w rejonie Orlika, nieutwardzone pobocza o nawierzchni z kruszywa łamanego, progi zwalniające, odwodnienie drogi, oświetlenie, kanał technologiczny służący do umieszczenia w nim m.in. kabli telekomunikacyjnych w szczególności światłowodowych oraz linii elektroenergetycznych. W okolicy boisk zlokalizowana została nowa wiata przystankowa. Została wprowadzona nowa organizacja ruchu, wykonano nowe oznakowanie poziome
i pionowe. Powstało 11 przejść dla pieszych w tym 5 wyniesionych. W rejonie przejść
i przejazdów rowerowych krawężniki zostały obniżone i dostosowane do poziomu jezdni. Przed przejściami zainstalowano pasy ostrzegawcze ułożone z płyt betonowych z wypustkami. Wszystkie zjazdy na nieruchomości przyległe zaplanowano do wykonania z betonowej kostki brukowej. W ramach działań wykonane zostały również odcinki dróg wewnętrznych odchodzące od ronda, w tym odcinek ul. Jedwabnej, a także odcinek kanalizacji sanitarnej oraz wodociągu. Wykonane zostało nowe odwodnienie ulicy umożliwiające skuteczne odprowadzanie wód opadowych poza jezdnię.
Na skrzyżowaniu ul. Szkolnej z ul. Jedwabną powstało pięciowylotowe rondo, które otrzymało nazwę „Rondo Witaczków”. Na każdym wlocie ronda zaprojektowano wyspy trójkątne dzielące ruch samochodów. Dwa z pięciu zjazdów przeznaczono pod przyszłe drogi publiczne przewidziane w planie miejscowym, trzy są już wykorzystywane. Ścieżki i chodniki w rejonie ronda zostały oddzielone od jezdni zieleńcami. Zaplanowano bezpieczne przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe. Rondo wyposażone zostało w centralnie oświetlenie (lampy zawieszone na słupie czteroramiennym). Przebieg odcinka od ul. Nadarzyńskiej do ronda został poprowadzony zgodnie ze stanem istniejącym z niewielkimi korektami wynikającymi
z lokalizacji projektowanego ronda.
Jezdnia ul. Szkolnej została częściowo poszerzona (od projektowanego ronda
do ul. Granicznej). Po stronie wschodniej, na całym odcinku ul. Szkolnej wybudowano chodnik dla pieszych. Po przeciwnej stronie jezdni (od ronda) wybudowano ścieżkę rowerową oraz odcinki chodnika dla pieszych. Nowe oświetlenie drogi podwyższyło komfort jazdy, umożliwiło kierowcom, rowerzystom i pieszym lepszą widoczność drogi.
W rejonie szkoły podstawowej oraz przyszłej drogi do cmentarza powstały ogólnodostępne parkingi, łącznie z pozycjami uwzględniającymi potrzeby osób z niepełnosprawnościami – zatoki postojowe równoległe i prostopadłe do jezdni.
Na etapie projektowania, uwzględniając bezpieczeństwo i potrzeby wszystkich uczestników ruchu (piesi, rowerzyści, kierowcy), podjęto decyzję o pozyskaniu dodatkowego terenu – działek lub ich części położonych w obszarze inwestycji. Szeroki pas ziemi pod ścieżkę rowerową o długości ok. 600-metrów, gmina Brwinów pozyskała od KOWR.
Teren pod poszerzenie pasa drogowego znajdujący się pomiędzy szkołą podstawową,
a ul. Graniczną (strona zachodnia) został wywłaszczony od osoby prywatnej.
Całkowita inwestycja to odcinek o łącznej długości 1.528,89 mb o nawierzchni bitumicznej
o szerokości 5,50-6,00 m. Na całej długości odcinka ruch pieszych po zakończeniu realizacji odbywa po wybudowanym w ramach inwestycji chodniku. Na odcinku o łącznej długości 1.299,89 mb wybudowana została infrastruktura przeznaczona dla ruchu rowerów w tym: ścieżka pieszo-rowerowa oraz ścieżka rowerowa.
Aby zakończyć prace w rejonie ulicy Szkolnej gmina Brwinów podjęła się również rozbudowy skrzyżowania ulicy Szkolnej z ulicą Graniczną. W ramach prac powstało tzw. skrzyżowanie wyniesione, które spowodowało konieczność zmniejszenia prędkości jazdy, a tym samym zdecydowanie poprawiło bezpieczeństwo. Ponadto zakres prac objął budowę jezdni, budowę chodnika oraz ścieżki rowerowej, zjazdów oraz oświetlenia. W rejonie skrzyżowania powstała również kanalizacja sanitarna wraz z odgałęzieniami w granicach pasów drogowych.
Zadanie pn. „Rozbudowa ul. Szkolnej w Żółwinie łączącej DP3109W z DP1502W” zostało zrealizowane ze środków państwowego funduszu celowego w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.
Dofinansowanie: 5.273.089,61 zł
Całkowita wartość: 11.924.642,92 zł
Łączny koszt realizacji inwestycji, uwzględniający również nadzór inwestorski oraz zakres nie objęty wnioskiem o dofinansowanie wyniósł: 16.066.395,70 zł
Inwestycja została zrealizowana w latach 2022-2023
52.104546593892, 20.723261833191