Przebudowa dworca kolejowego w Dąbrowie Górniczej


3
Głosów
Zarys historii dworca:
Budynek dworca w Dąbrowie Górniczej jest dawnym dworcem Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, która łączyła Warszawę z granicą zaboru austriackiego – Galicją, linia ta była zwana również Drogą Żelazną Warszawsko-Wiedeńską. 14 czerwca 1845 otwarto pierwszy odcinek Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Kolej ta była pierwszą linią kolejową na ziemiach ówczesnego Królestwa Polskiego. W 1912 roku Droga Żelazna Warszawsko-Wiedeńska została upaństwowiona przez rząd rosyjski. Po odzyskaniu niepodległości przez Polskę została włączona do systemu kolei polskich.
Krótka charakterystyka obiektu:
Budynek dworca kolejowego jest ujęty w Gminnej Ewidencji Zabytków Miasta Dąbrowa Górnicza. Budynek jest obiektem w całości podpiwniczonym, opartym na rzucie prostokąta ze środkową częścią węższą. Składa się z trzech prostokątnych brył. Budynek posiada dwie kondygnacje nadziemne oraz centralną parterową. Poddasze budynku jest nieużytkowe. Elewacje ceglane posiadają bogaty detal architektoniczny w postaci obramowań okiennych i drzwiowych, gzymsu oddzielającego kondygnacje budynku, a także gzymsu znajdującego się pod linią dachu. W celu podkreślenia walorów architektonicznych nocą zamontowano specjalne oświetlenie na elewacji budynku.
Zakres przeprowadzonych prac obejmował renowację elewacji dworca, wymianę konstrukcji dachowej, deskowania i pokrycia dachu, wymianę stolarki okiennej oraz drzwiowej, wykonanie nowych powierzchni obsługi pasażerów: poczekalnia, toalety ogólnodostępne oraz pomieszczenia techniczne i powierzchnie pod najem. Dworzec został wyposażony w nowoczesne instalacje m.in.: winda osobowa, monitoring, instalacja CO, wod-kan, instalacje i urządzenia elektryczne.
Dworzec przystosowano dla osób zmagającymi się z niepełnosprawnościami, w tym celu w budynku i jego otoczeniu zbudowano ścieżki prowadzące dla osób niewidomych, zamontowano oznaczenia w alfabecie Braille’a, plany dotykowe obiektu, a także przystosowano toalety do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
W celu zminimalizowania uciążliwości dla środowiska w budynku dworca i jego otoczeniu zamontowano: energooszczędne oświetlenie, pod nawierzchnią zbiorniki do odzysku wód deszczowych oraz instalację fotowoltaiczną.