Zaplecze Techniczne do obsługi taboru kolejowego w Krakowie
0
Głosów
Opis inwestycji:
Zaplecze Techniczne do obsługi taboru kolejowego to strategiczna inwestycja Województwa Małopolskiego, mająca na celu całościowe wsparcie regionalnych przewozów kolejowych w Małopolsce.
Inwestycja stanowiła wyzwanie projektowe oraz budowlane – jeszcze do niedawna przy ulicy Doktora Twardego była niewykorzystana stara infrastruktura torowa. Dzisiaj – dzięki dobremu wykorzystaniu przestrzeni - w centrum Krakowa działa najnowocześniejsze zaplecze techniczne do obsługi taboru w Polsce. Teren, na którym powstał obiekt, został maksymalnie wykorzystany przez zespół projektantów, zarówno pod kątem infrastruktury kolejowej jak i towarzyszącej. Powyższe umożliwiło skrócenie czasu bieżącej obsługi taboru bez konieczności dojazdu do odległych punktów innych spółek.
Wnętrze Zaplecza Technicznego Spółki „Koleje Małopolskie” definiuje nowoczesne oblicze kolei. Budynek podzielony jest na część warsztatową (składająca się z hali napraw, myjni i magazynu) oraz część biurowo-socjalną. Na hali znajdują się 3 tory o długości 140 m. Na 2 torach przeglądowo-naprawczych są wykonywane naprawy bieżące i awaryjne taboru oraz przeglądy okresowe w zakresie poziomów utrzymania P1, P2 oraz P3.
W zakresie technologii hala została wyposażona w nowoczesne urządzenia, takie jak tokarka podtorowa, suwnica mostowa, stanowisko do laserowego pomiaru parametrów zestawów kołowych, stanowisko do pomiaru nacisku kół czy też podnośniki śrubowe do pojazdów kolejowych. Na jednym z torów znajduje całopociągowa myjnia portalowa wraz ze wszystkimi instalacjami wykorzystująca zamknięty obieg wody. Myjnia zapewnia całoroczne mycie i czyszczenie taboru, co wpłynęło na poprawę jakości w utrzymaniu pojazdów Spółki „Koleje Małopolskie”.
Zaplecze Techniczne do obsługi taboru kolejowego przyczyniło się do wzmocnienia kolejowych regionalnych przewozów pasażerskich, poprzez zwiększenie wykorzystania transportu kolejowego w Małopolsce, a także poprawy bezpieczeństwa i komfortu podróży pasażerów w przewozach kolejowych na terenie Województwa Małopolskiego.
Inwestycja ta finansowana jest z funduszy unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020, budżetu Województwa Małopolskiego oraz środków własnych Spółki "Koleje Małopolskie". Całkowita wartość inwestycji wynosi ponad 92 mln zł, natomiast wartość dofinansowania to 69 890 337,18 zł.