Chełm /
lubelskie
BETONOWY PAS STARTOWY na Lotnisku w Depułtyczach Królewskich Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Chełmie
0
Głosów
Inwestor
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie
Wykonawca
PREF-BET Sp. z o.o. Pawłów
STRABAG Sp. z o.o. Pruszków
Projektant
AP-TECH Piotr Szulborski Płock
PREF-BET Sp. z o.o. Pawłów
W sierpniu 2021 roku na Lotnisku w Depułtyczach Królewskich został oddany do użytku BETONOWY PAS STARTOWY (sztuczna droga startowa).
Inwestycja pn. "Budowa sztucznej drogi startowej na lotnisku PWSZ w Depułtyczach Królewskich" swoim zakresem objęła:
- budowę sztucznej (asfaltowej) drogi startowej o wymiarach 1020 x 30 m
wraz z drogami kołowania oraz oświetleniem nawigacyjnym i systemem
PAPI,
-budowę lądowiska dla śmigłowców (heliportu) wraz z drogą kołowania oraz oświetleniem nawigacyjnym, ścieżką podejścia i
systemem HAPI,
-wykonanie drogi startowej o nawierzchni darniowej o wymiarach 800 x
50 m,
-na lotnisku wyznaczono miejsca postojowe (płyty postojowe) dla statków powietrznych.
W skład całego, nowoczesnego Akademickiego Portu Lotniczego PWSZ w Chełmie wchodzą m.in. WIEŻA, w tym:
pomieszczenie dla kontrolującego lotami, wyposażone stanowiska komputerowe;
sala przygotowywania do lotów i odpraw wyposażona w stoliki, krzesełka, komputery, tablicę, rzutnik multimedialny;
pomieszczenie socjalne, przeznaczone do wypoczynku zaopatrzone w aneks kuchenny i miejsce do spania;
pomieszczenie nr 1 dla instruktorów wyposażone w stanowiska komputerowe;
pomieszczenie nr 2 dla instruktorów wyposażone w stanowiska komputerowe, KONTENEROWA STACJA PALIW,
HANGAR Z POMIESZCZENIEM WARSZTATOWYM I ZAPLECZEM,
MAGAZYNOWYM,
OGRODZENIE LOTNISKA,
DROGI STARTOWE:
1. o nawierzchni asfaltowej o wymiarach 1020 x 30 m;
2. o nawierzchni naturalnej o wymiarach 800 x 50 m,
DROGI KOŁOWANIA:
DK „A” o szer. 10,5m, o nawierzchni sztucznej,
DK „B” o szer. 10,5m, o nawierzchni sztucznej,
DK „C” o szer. 10,5m, o nawierzchni sztucznej,
DK „D” o szer. 10,5m, o nawierzchni sztucznej,
LĄDOWISKO DLA ŚMIGŁOWCÓW Z SYSTEMEM HAPI
oraz MIEJSCA POSTOJOWE:
* PPS-1- z wyznaczonymi miejscami postojowymi na nawierzchni darniowej zlokalizowane pomiędzy DK”A” a DK „B”;
*PPS-2 - z wyznaczonymi miejscami oświetlonymi do lotów nocnych na nawierzchni darniowej zlokalizowane pomiędzy hangarem a DK „B”,
OŚWIETLENIE NAWIGACYJNE krawędzi, progu i końca drogi startowej oraz dróg kołowania, system PAPI,
ŚWIATŁA PRZESZKODOWE - zainstalowane na dachu budynku z kierowania lotami oraz na hangarach znajdujących się przy granicy lotniska,
WSKAŹNIKI KIERUNKU WIATRU na lotnisku znajdują się trzy wskaźniki kierunku wiatru, oświetlone do lotów nocnych.
BETONOWY PAS STARTOWY znacząco poprawia i poszerza warunki szkolenia pilotów. Przede wszystkim umożliwia on wykonywanie wszystkich operacji lotniczych, również w okresach niekorzystnych warunków pogodowych. Umożliwia również z lotniska Depułtycze Królewskie operowanie wszystkim typom statków powietrznych, wykorzystywanym w procesie wyszkolenia lotniczego. W szczególności dotyczy to samolotów wielosilnikowych z wysuwanym podwoziem. Warto wspomnieć, iż dzięki tej inwestycji Uczelnia poszerzyła również zakres prowadzonych szkoleń.
Uczelnia dzięki inwestycji BETONOWEGO PASA STARTOWEGO może przyjmować dwa razy więcej studentów na specjalności lotnicze niż dotychczas.
BETONOWY PAS STARTOWY nie tylko zwiększył atrakcyjność Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Chełmie, ale co ważne, służy również firmom związanym z lotnictwem i całemu regionowi.
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie jest największą cywilną uczelnią lotniczą w Polsce. Studenci pilotażu realizują szkolenia modułowe do licencji zawodowej CPL(A) z uprawnieniami MEP(L), IR/ME oraz szkoleniem teoretycznym do uzyskania licencji (ATP(A). Studenci pilotażu śmigłowcowego realizują natomiast szkolenie zintegrowane do licencji pilota śmigłowcowego (CPL(H). Szkolenia odbywają się w oparciu o wymagania KSA 100. PWSZ w Chełmie kształci także mechaników lotniczych i jako jedyna Uczelnia w kraju także dyspozytorów lotniczych.
Dziś nowoczesna flota PWSZ w Chełmie to aż 14 samolotów i 2 śmigłowce. O ich serwis dba własny zespół mechaników, o niezbędnych uprawnieniach i kwalifikacjach.
Piloci, absolwenci PWSZ w Chełmie, idąc w świat zdobywają kolejne szczeble kariery w międzynarodowych korporacjach i są świetnymi ambasadorami stale rozwijającej się Uczelni. Ich sukcesy, a także lotnisko, symulatory, statki powietrzne sprawiają, że do Chełma przyjeżdżają licznie kandydaci z Poznania, Wrocławia, Katowic czy Warszawy, ale też wielu innych europejskich miast.
W ub. roku pod nadzorem Urzędu Lotnictwa Cywilnego udało się w PWSZ w Chełmie uzyskać uprawnienia egzaminowania i certyfikowania pilotów. To jedyne takie centrum poza Warszawą.
Inwestycja pn. "Budowa sztucznej drogi startowej na lotnisku PWSZ w Depułtyczach Królewskich" swoim zakresem objęła:
- budowę sztucznej (asfaltowej) drogi startowej o wymiarach 1020 x 30 m
wraz z drogami kołowania oraz oświetleniem nawigacyjnym i systemem
PAPI,
-budowę lądowiska dla śmigłowców (heliportu) wraz z drogą kołowania oraz oświetleniem nawigacyjnym, ścieżką podejścia i
systemem HAPI,
-wykonanie drogi startowej o nawierzchni darniowej o wymiarach 800 x
50 m,
-na lotnisku wyznaczono miejsca postojowe (płyty postojowe) dla statków powietrznych.
W skład całego, nowoczesnego Akademickiego Portu Lotniczego PWSZ w Chełmie wchodzą m.in. WIEŻA, w tym:
pomieszczenie dla kontrolującego lotami, wyposażone stanowiska komputerowe;
sala przygotowywania do lotów i odpraw wyposażona w stoliki, krzesełka, komputery, tablicę, rzutnik multimedialny;
pomieszczenie socjalne, przeznaczone do wypoczynku zaopatrzone w aneks kuchenny i miejsce do spania;
pomieszczenie nr 1 dla instruktorów wyposażone w stanowiska komputerowe;
pomieszczenie nr 2 dla instruktorów wyposażone w stanowiska komputerowe, KONTENEROWA STACJA PALIW,
HANGAR Z POMIESZCZENIEM WARSZTATOWYM I ZAPLECZEM,
MAGAZYNOWYM,
OGRODZENIE LOTNISKA,
DROGI STARTOWE:
1. o nawierzchni asfaltowej o wymiarach 1020 x 30 m;
2. o nawierzchni naturalnej o wymiarach 800 x 50 m,
DROGI KOŁOWANIA:
DK „A” o szer. 10,5m, o nawierzchni sztucznej,
DK „B” o szer. 10,5m, o nawierzchni sztucznej,
DK „C” o szer. 10,5m, o nawierzchni sztucznej,
DK „D” o szer. 10,5m, o nawierzchni sztucznej,
LĄDOWISKO DLA ŚMIGŁOWCÓW Z SYSTEMEM HAPI
oraz MIEJSCA POSTOJOWE:
* PPS-1- z wyznaczonymi miejscami postojowymi na nawierzchni darniowej zlokalizowane pomiędzy DK”A” a DK „B”;
*PPS-2 - z wyznaczonymi miejscami oświetlonymi do lotów nocnych na nawierzchni darniowej zlokalizowane pomiędzy hangarem a DK „B”,
OŚWIETLENIE NAWIGACYJNE krawędzi, progu i końca drogi startowej oraz dróg kołowania, system PAPI,
ŚWIATŁA PRZESZKODOWE - zainstalowane na dachu budynku z kierowania lotami oraz na hangarach znajdujących się przy granicy lotniska,
WSKAŹNIKI KIERUNKU WIATRU na lotnisku znajdują się trzy wskaźniki kierunku wiatru, oświetlone do lotów nocnych.
BETONOWY PAS STARTOWY znacząco poprawia i poszerza warunki szkolenia pilotów. Przede wszystkim umożliwia on wykonywanie wszystkich operacji lotniczych, również w okresach niekorzystnych warunków pogodowych. Umożliwia również z lotniska Depułtycze Królewskie operowanie wszystkim typom statków powietrznych, wykorzystywanym w procesie wyszkolenia lotniczego. W szczególności dotyczy to samolotów wielosilnikowych z wysuwanym podwoziem. Warto wspomnieć, iż dzięki tej inwestycji Uczelnia poszerzyła również zakres prowadzonych szkoleń.
Uczelnia dzięki inwestycji BETONOWEGO PASA STARTOWEGO może przyjmować dwa razy więcej studentów na specjalności lotnicze niż dotychczas.
BETONOWY PAS STARTOWY nie tylko zwiększył atrakcyjność Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Chełmie, ale co ważne, służy również firmom związanym z lotnictwem i całemu regionowi.
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie jest największą cywilną uczelnią lotniczą w Polsce. Studenci pilotażu realizują szkolenia modułowe do licencji zawodowej CPL(A) z uprawnieniami MEP(L), IR/ME oraz szkoleniem teoretycznym do uzyskania licencji (ATP(A). Studenci pilotażu śmigłowcowego realizują natomiast szkolenie zintegrowane do licencji pilota śmigłowcowego (CPL(H). Szkolenia odbywają się w oparciu o wymagania KSA 100. PWSZ w Chełmie kształci także mechaników lotniczych i jako jedyna Uczelnia w kraju także dyspozytorów lotniczych.
Dziś nowoczesna flota PWSZ w Chełmie to aż 14 samolotów i 2 śmigłowce. O ich serwis dba własny zespół mechaników, o niezbędnych uprawnieniach i kwalifikacjach.
Piloci, absolwenci PWSZ w Chełmie, idąc w świat zdobywają kolejne szczeble kariery w międzynarodowych korporacjach i są świetnymi ambasadorami stale rozwijającej się Uczelni. Ich sukcesy, a także lotnisko, symulatory, statki powietrzne sprawiają, że do Chełma przyjeżdżają licznie kandydaci z Poznania, Wrocławia, Katowic czy Warszawy, ale też wielu innych europejskich miast.
W ub. roku pod nadzorem Urzędu Lotnictwa Cywilnego udało się w PWSZ w Chełmie uzyskać uprawnienia egzaminowania i certyfikowania pilotów. To jedyne takie centrum poza Warszawą.
51.081240610627, 23.437432050705