Gdańsk /
pomorskie
Przebudowa i adaptacja zabytkowego Wielkiego Młyna na Muzeum Bursztynu
0
Głosów
Inwestor
Gmina Miasta Gdańska
Muzeum Gdańska
Wykonawca
M-INVEST Sp. z o.o. Kiełpino
Integra Sp. z o.o. Katowice
Projektant
Dr inż. arch. Ksenia Piatkowska
Założenia ogólne
Ogólnym celem projektu była kompleksowa rewaloryzacja Wielkiego Młyna na potrzeby utworzenia w nim dostępnego bez barier Muzeum Bursztynu. Zadanie miało kilka przypisanych celów, m.in. polepszenie i zapewnienia równouprawnionego dostępu lokalnej społeczności oraz turystom do kultury, promocja dziedzictwa związanego z bursztynem bałtyckim, rewaloryzacja i adaptacja zdegradowanego zabytku — największego zakładu przemysłowego średniowiecznej Europy — obejmująca szeroko zakrojone prace budowlane, konserwatorskie, termomodernizacyjne, które razem miały ograniczyć do minimum koszty związane z funkcjonowaniem instytucji i pozytywnie przyczynić się na rzecz środowiska i klimatu (według analiz redukcja kosztów energii potrzebnej do ogrzania budynku ma spaść o ok. 75%).
Projekt rewaloryzacji i adaptacji Wielkiego Młyna na potrzeby nowego Muzeum Bursztynu to inicjatywa wyjątkowa na skalę światową. W efekcie realizacji powstała placówka aspirująca do roli nie tylko samego muzeum, ale światowego centrum bursztynu z wyraźnymi funkcjami wystawienniczymi, edukacyjnymi, badawczymi, konserwatorskimi oraz komercyjnymi, umożliwiającymi samofinansowanie działalności.
Stan zabytku
W czasie drugiej wojny światowej zabytek został znacznie zniszczony: całkowicie wypalone wnętrze i dach oraz częściowo zrujnowane ściany obwodowe. Odbudowa (w latach 60. XX wieku) została przeprowadzona z użyciem słabej jakości materiałów i nieprawidłowych technologii. Od początku lat 90. XX wieku obiekt został przekazany gildii kupieckiej. Pod jej zarządami zabytek powoli niszczał przez brak remontów i niewłaściwe użytkowanie, a substancja zabytkowa wskutek braku działań konserwatorskich oraz nieszczelnego dachu.
Pod koniec grudnia 2016 roku, gdy kupcy wycofali się z najmu przestrzeni budynku na prośbę Muzeum Gdańska władze miasta przekazały Wielki Młyn z intencją utworzenia tu nowej siedziby Muzeum Bursztynu, mieszczącego się dotychczas w zabytkowym Zespole Przedbramia Ulicy Długiej. Na jego potrzeby miały zostać pozyskane środki z funduszy zewnętrznych, miejskich oraz krajowych.
Stan obiektu, przestrzeni użytkowej, zamontowanego dachu i poszczególnych instalacji nakazywał podjęcie pilnych prac o charakterze budowlanym oraz konserwatorskim.
Prace badawcze
Przed rozpoczęciem prac projektowych zmierzających do adaptacji młyna do nowej funkcji muzealnej uzupełniono i skorygowano wcześniejsze badania oraz przeprowadzono aktualne: historyczne, ikonograficzne, konserwatorskie, architektoniczne i częściowo archeologiczne. W ich wyniku udało się pozyskać nowe informacje na temat historii budynku. Dotyczyło to miedzy innymi okien, dawnego zwieńczenia szczytu, czy obrysu fundamentów. Ciekawostką było odkrycie, że część cegieł we wschodniej elewacji wymieniono w 1938 r. na nowe cegły ale o średniowiecznych wymiarach. Zabieg ten wykonano w dobrych standardach konserwatorskich. Na tych cegłach widnieje data: 1938.
Przystępując do projektu wystawy stałej została wykonana kwerenda w wiodących europejskich muzeach pod kątem prezentacji obiektów historycznych wykonanych z bursztynu Bałtyckiego. Wizyty studyjne i kwerendy historyczne obejmowały m.in. Victoria & Albert Museum w Londynie, British Museum, The Natural History Museum, Narodowe Muzeum Danii w Kopenhadze, Skarbiec Rodziny Królewskiej w Kopenhadze na Zamku Rosenborg czy Moesgaard Museum w Aarhus.
Muzeum przeprowadziło również kwerendy historyczne w archiwach zagranicznych i krajowych pod kątem zachowanych ikonografii oraz dawnych dokumentacji konserwatorskich, np. Archiwum Państwowym w Gdańsku, Muzeum Zamkowym w Malborku, Klasztor Ojców Paulinów na Jasnej Górze, Skarbiec Katedry na Wawelu (wszystkie w Polsce), Ostpreu@isches Landesmuseum, Kunsthistorishes Museum, Gemaeldegalerie, Sammlung Wórth (Niemcy), Carskim Siole, Muzeum Kremla i Ermitażu (Rosja) oraz Skokloster Castle (Szwecja).
Zakres przeprowadzanych prac
Na zewnątrz zabytku
Na zewnątrz miały one na celu przywrócenie historycznego charakteru Wielkiego Młyna. Najważniejsza była konserwacja historycznych elewacji ceglanych, w tym zwłaszcza oryginalnej XIV-wiecznej ściany wschodniej Wielkiego Młyna i dolnych fragmentów murów pozostałych ścian. Podczas wymiany dachu o powierzchni ok. 2 tys. m2 wymieniono jego konstrukcję (stalową) i położono nowe ceramiczne dachówki mnich - mniszka o patynowanej powierzchni.
Powierzchnię ścian oczyszczono metodą strumieniowo-ścierną przy użyciu drobnego kruszywa aby nie usuwać dawnej patyny i śladów użytkowania (np. po dawnych pożarach). Ubytki cegieł, występujące na ok. 7 tys. rn2 powierzchni murów uzupełniono specjalnymi kitami barwionymi w masie w odpowiednich odcieniach. Usunięto wtórne, szkodliwe nawarstwienia, cementowe tynki i spoiny. Uzupełniono je modyfikowanymi, konserwatorskimi zaprawami wapiennymi.
Podczas prac przywrócono na szczyt zabytku znaną z nowożytnych ikonografii chorągiew wiatrową w kształcie topora. Rekonstrukcję wykonał mistrz kowalski przy użyciu tradycyjnych technik i narzędzi. Odtworzono również dawną drewnianą stolarkę okienną i drzwiową w historycznym kolorze czerwonym oraz unikatowe, średniowieczne klapy zasłaniające okna fasady wschodniej, które umożliwiały wciąganie i spuszczanie towarów.
Wewnątrz zabytku
W wyniku realizacji Projektu powstało 2206,5 m2 powierzchni przeznaczonej na cele kulturalne, co stanowi 87,77% wykorzystania obiektu oraz 307,6 m2 powierzchni komercyjnej.
Wnętrze Wielkiego Młyna podzielone zostało na dwie zasadnicze strefy: strefę wystawienniczą i strefę pomieszczeń towarzyszących, w tym o przeznaczeniu kulturowym i komercyjnym. Strefa wystawiennicza kontrolowana, dostępna po nabyciu biletu, umieszczona na wszystkich kondygnacjach dookoła jednoprzestrzennego holu z ekspozycją zabytkowej ściany wschodniej i znalezisk archeologicznych. Strefa pomieszczeń towarzyszących umieszczona w części zachodniej młyna, z obsługującą wszystkie kondygnacje budynku komunikacją. Strefa pracowni muzealnych i magazynów umieszczona została na II i III piętrze. Strefa pomieszczeń komercyjnych znajduje się na parterze oraz na I piętrze.
Zakres prac budowlanych obejmował:
• prace rozbiórkowe;
• prace konserwatorskie zabytkowych ceglanych wewnętrznych i zewnętrznych ścian Młyna
• wykonanie zabezpieczeń przeciwpożarowych głównej konstrukcji kondygnacji Młyna do R120;
• wykonanie nowej historyzującej stolarki zewnętrznej;
• Wykonanie nowego pokrycia dachowego z wykorzystanie dachówki mnich-mniszka;
• wykonanie mostka wraz z balustradami szklanymi na poziomie +2 wzdłuż wschodniej ściany szczytowej Młyna łączącego obie strony zlokalizowanej na tym poziomie wystawy stałej;
• wykonanie zewnętrznych schodów wraz z podestami, murkami oporowymi, balustradami, pochwytami, systemowymi wycieraczkami zewnętrznymi, totemami informacyjnym i oświetleniem liniowym LED;
• zmniejszenie strefy istniejącej w Młynie ekspozycji archeologicznej poprzez przykrycie jej wydzielonych pól posadzką na płytce stropowej i zabezpieczenie szklanymi balustradami;
• wprowadzenie windy osobowo-towarowej o udźwigu 1000kg i pojemności 13 osób do istniejącego,
• wymianę istniejącej hydraulicznej osobowej windy panoramicznej firmy Otis na nową, elektryczną, w nowym szybie o konstrukcji stalowej, obudowanym szkłem;
• wykonanie i wykończenie schodów z pochwytem w strefie sali restauracyjnej umożliwiających połączenie restauracji niezależnym wejściem z Placu Heweliusza;
• wykonanie i wykończenie ścian działowych przewidzianych układem funkcjonalnym Muzeum;
• wykonanie posadzek we wszystkich pomieszczeniach przewidzianych układem funkcjonalnym;
• wykonanie wykończenia wszystkich płaszczyzn biegów, spoczników i podestów obu klatek schodowych K1 i K2;
• wykonanie wykończenia wszystkich płaszczyzn biegów, spoczników i podestów schodów występujących w poziomie "0";
• wykonanie wykończenia wszystkich płaszczyzn biegów, spoczników i podestów schodów wejściowych z balustradami/pochwytami do budynku od ul. Rajskiej/Wielkie Młyny;
• wykonanie sufitów podwieszanych w strefach przewidzianych w projekcie;
• wykonanie przedścianek wentylowanych zlokalizowanych przed licem zabytkowej ściany ceglanej przewidzianych układem funkcjonalnym;
• wykonanie bram pożarowych wydzielających pas międzykondygnacyjny poziomu '0' i +1 w strefie sali restauracyjnej, zaplecza restauracji i sali edukacyjnej;
• wykonanie parawanów szklanych ograniczających ze względów bezpieczeństwa dostęp do wskazanych okien na poziomie +1;
• wykonanie blend zasłaniających wentylatory oddymiający oraz wyciągowy zlokalizowanego w górnej części atrium;
• wykonanie blend czerpni i wyrzutni w istniejących oknach;
• wykonanie nowych szklanych, bezsłupkowych balustrad w miejscach przewidzianych projektem;
• wykonanie nowych obudów kanałów instalacyjnych, szybów windowych, elementów stałego wyposażenia wnętrza;
• wykończenie i aranżację wnętrz stref sanitarnych
• wprowadzenie nowej stolarki wewnętrznej;
• odtworzenie zabezpieczenia p.poż. konstrukcji stalowej dachu po wykonaniu podkonstrukcji stalowych;
• prace wykończeniowe „pod klucz” wszystkich ścian, sufitów i innych obróbek w niezbędnym zakresie (szpachlowanie, malowanie itp.
• kompleksowe wykonanie instalacji elektrycznych;
• kompleksowe wykonanie instalacji teletechnicznych
• kompleksowe wykonanie instalacji wodno-kanalizacyjnych;
• kompleksowe wykonanie instalacji centralnego ogrzewania (z podłączeniem do węzła CO dostarczanego przez GPEC);
• kompleksowe wykonanie systemu wentylacyjno-klimatyzacyjnego wraz z automatyką oraz serwisowaniem i utrzymaniem w okresie gwarancji określonym w ofercie;
• wykonanie prac izolacyjnych przecieku przez ścianę na poziomie „0”
• Wewnątrz zabytku kierunek prac miał również na celu poszanowanie zachowanej substancji zabytkowej i historycznych nawarstwień oraz przekształceń. Usunięto różnego rodzaju wtórne tynki i przemalowania, przeprowadzono konserwację cegły, pozostawiono dawne ślady przekuć, powiększania otworów okiennych, czy ślady po dawnych drewnianych kondygnacjach.
• Z jednej strony zachowano i uczytelniono wybrane zmiany wprowadzone podczas poprzednich rewaloryzacji z lat. 60 i 90. XX wieku (np. zachowania podziału poziomów wprowadzonych w latach 90. XX wieku; zachowanie zabytków, np. ekspozycji archeologicznej na poziomie przyziemia, czy kamieni młyńskich odkrytych podczas badań w latach 90. XX wieku i w 2021 r.).
W kolejnym etapie stworzono nową wystawę wykorzystującą nowoczesne i unikatowe metody ekspozycji. Przestrzeń użytkowa wewnątrz Wielkiego Młyna podzielona jest zasadniczo na część biurowo-magazynową oraz sale edukacyjno-konferencyjne, recepcyjno-wstawowe oraz usługowe (sklep, kawiarnia, restauracja). Głównym kierunkiem było osiągnięcie maksymalnego wyciemnienia
pomieszczeń w celu lepszej ekspozycji walorów prezentowanych eksponatów wykonanych z bursztynu bałtyckiego. W tym celu nowa posadzka (nie udająca historycznej) została wykonana z indyjskiego czarnego granitu, a kolumny i maskowania przysufitowe wykonano z czarnej blachy. Poszczególne przestrzenie, np. salę recepcyjną, sklep, salę wystaw czasowych oraz pomieszczenia gastronomiczne oddzielają ściany wykonane ze hartowanego szkła.
Harmonogram prac
Projekt został podzielony na kilka etapów, z których każdy uzyskał dofinansowanie z jednego z dostępnych programów grantowych.
[Lata 2018-2020] I etap termomodernizacji, dofinansowanej przez Unię Europejską ze środków Regionalnego Programu Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020:
o prace budowlane (usunięcie przestarzałych sieci i instalacji) o wymiana stolarki okiennej i drzwiowej o wymiana i wzmocnienie dachu
[Lata 2020- pocz. 2021] Il etap termomodernizacji:
prace budowlane i adaptacyjne, w tym modernizacja dwóch szybów wind (osuszanie i izolacja wymagających tego partii fundamentów, nowe ścianki działowe w przestrzeni zaplecza muzealnego, nowe pomosty łączące galerie kondygnacji, posadzki i podłogi, nowe węzły sanitarne, indywidualne systemy wystawiennicze) podłączenie budynku do sieci c.o. oraz stworzenie sytemu wentylacji i klimatyzacji
prace konserwatorskie (usunięcie wtórnych, szkodliwych nawarstwień, oczyszczenie cegły, detali kamiennych i metalowych, wzmocnienie strukturalne, uzupełnienie ubytków, uzupełnienie spoin, scalenie kolorystyczne)
[2019- lipiec 2021] III etap — adaptacja budynku na cele upowszechniania kultury
Opracowanie koncepcji i dokumentacji
Budowa wystawy stałej, dofinansowana ze środków EU w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Polska-Rosja 2014-2020
Prace budowlane Prace wykończeniowe
Montaż wystawy
Aranżacja wystawy
Zakup eksponatów do Muzeum Bursztynu ze środków Unii Europejskiej oraz krajowych dotowanych przez programy prowadzone przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Ogólnym celem projektu była kompleksowa rewaloryzacja Wielkiego Młyna na potrzeby utworzenia w nim dostępnego bez barier Muzeum Bursztynu. Zadanie miało kilka przypisanych celów, m.in. polepszenie i zapewnienia równouprawnionego dostępu lokalnej społeczności oraz turystom do kultury, promocja dziedzictwa związanego z bursztynem bałtyckim, rewaloryzacja i adaptacja zdegradowanego zabytku — największego zakładu przemysłowego średniowiecznej Europy — obejmująca szeroko zakrojone prace budowlane, konserwatorskie, termomodernizacyjne, które razem miały ograniczyć do minimum koszty związane z funkcjonowaniem instytucji i pozytywnie przyczynić się na rzecz środowiska i klimatu (według analiz redukcja kosztów energii potrzebnej do ogrzania budynku ma spaść o ok. 75%).
Projekt rewaloryzacji i adaptacji Wielkiego Młyna na potrzeby nowego Muzeum Bursztynu to inicjatywa wyjątkowa na skalę światową. W efekcie realizacji powstała placówka aspirująca do roli nie tylko samego muzeum, ale światowego centrum bursztynu z wyraźnymi funkcjami wystawienniczymi, edukacyjnymi, badawczymi, konserwatorskimi oraz komercyjnymi, umożliwiającymi samofinansowanie działalności.
Stan zabytku
W czasie drugiej wojny światowej zabytek został znacznie zniszczony: całkowicie wypalone wnętrze i dach oraz częściowo zrujnowane ściany obwodowe. Odbudowa (w latach 60. XX wieku) została przeprowadzona z użyciem słabej jakości materiałów i nieprawidłowych technologii. Od początku lat 90. XX wieku obiekt został przekazany gildii kupieckiej. Pod jej zarządami zabytek powoli niszczał przez brak remontów i niewłaściwe użytkowanie, a substancja zabytkowa wskutek braku działań konserwatorskich oraz nieszczelnego dachu.
Pod koniec grudnia 2016 roku, gdy kupcy wycofali się z najmu przestrzeni budynku na prośbę Muzeum Gdańska władze miasta przekazały Wielki Młyn z intencją utworzenia tu nowej siedziby Muzeum Bursztynu, mieszczącego się dotychczas w zabytkowym Zespole Przedbramia Ulicy Długiej. Na jego potrzeby miały zostać pozyskane środki z funduszy zewnętrznych, miejskich oraz krajowych.
Stan obiektu, przestrzeni użytkowej, zamontowanego dachu i poszczególnych instalacji nakazywał podjęcie pilnych prac o charakterze budowlanym oraz konserwatorskim.
Prace badawcze
Przed rozpoczęciem prac projektowych zmierzających do adaptacji młyna do nowej funkcji muzealnej uzupełniono i skorygowano wcześniejsze badania oraz przeprowadzono aktualne: historyczne, ikonograficzne, konserwatorskie, architektoniczne i częściowo archeologiczne. W ich wyniku udało się pozyskać nowe informacje na temat historii budynku. Dotyczyło to miedzy innymi okien, dawnego zwieńczenia szczytu, czy obrysu fundamentów. Ciekawostką było odkrycie, że część cegieł we wschodniej elewacji wymieniono w 1938 r. na nowe cegły ale o średniowiecznych wymiarach. Zabieg ten wykonano w dobrych standardach konserwatorskich. Na tych cegłach widnieje data: 1938.
Przystępując do projektu wystawy stałej została wykonana kwerenda w wiodących europejskich muzeach pod kątem prezentacji obiektów historycznych wykonanych z bursztynu Bałtyckiego. Wizyty studyjne i kwerendy historyczne obejmowały m.in. Victoria & Albert Museum w Londynie, British Museum, The Natural History Museum, Narodowe Muzeum Danii w Kopenhadze, Skarbiec Rodziny Królewskiej w Kopenhadze na Zamku Rosenborg czy Moesgaard Museum w Aarhus.
Muzeum przeprowadziło również kwerendy historyczne w archiwach zagranicznych i krajowych pod kątem zachowanych ikonografii oraz dawnych dokumentacji konserwatorskich, np. Archiwum Państwowym w Gdańsku, Muzeum Zamkowym w Malborku, Klasztor Ojców Paulinów na Jasnej Górze, Skarbiec Katedry na Wawelu (wszystkie w Polsce), Ostpreu@isches Landesmuseum, Kunsthistorishes Museum, Gemaeldegalerie, Sammlung Wórth (Niemcy), Carskim Siole, Muzeum Kremla i Ermitażu (Rosja) oraz Skokloster Castle (Szwecja).
Zakres przeprowadzanych prac
Na zewnątrz zabytku
Na zewnątrz miały one na celu przywrócenie historycznego charakteru Wielkiego Młyna. Najważniejsza była konserwacja historycznych elewacji ceglanych, w tym zwłaszcza oryginalnej XIV-wiecznej ściany wschodniej Wielkiego Młyna i dolnych fragmentów murów pozostałych ścian. Podczas wymiany dachu o powierzchni ok. 2 tys. m2 wymieniono jego konstrukcję (stalową) i położono nowe ceramiczne dachówki mnich - mniszka o patynowanej powierzchni.
Powierzchnię ścian oczyszczono metodą strumieniowo-ścierną przy użyciu drobnego kruszywa aby nie usuwać dawnej patyny i śladów użytkowania (np. po dawnych pożarach). Ubytki cegieł, występujące na ok. 7 tys. rn2 powierzchni murów uzupełniono specjalnymi kitami barwionymi w masie w odpowiednich odcieniach. Usunięto wtórne, szkodliwe nawarstwienia, cementowe tynki i spoiny. Uzupełniono je modyfikowanymi, konserwatorskimi zaprawami wapiennymi.
Podczas prac przywrócono na szczyt zabytku znaną z nowożytnych ikonografii chorągiew wiatrową w kształcie topora. Rekonstrukcję wykonał mistrz kowalski przy użyciu tradycyjnych technik i narzędzi. Odtworzono również dawną drewnianą stolarkę okienną i drzwiową w historycznym kolorze czerwonym oraz unikatowe, średniowieczne klapy zasłaniające okna fasady wschodniej, które umożliwiały wciąganie i spuszczanie towarów.
Wewnątrz zabytku
W wyniku realizacji Projektu powstało 2206,5 m2 powierzchni przeznaczonej na cele kulturalne, co stanowi 87,77% wykorzystania obiektu oraz 307,6 m2 powierzchni komercyjnej.
Wnętrze Wielkiego Młyna podzielone zostało na dwie zasadnicze strefy: strefę wystawienniczą i strefę pomieszczeń towarzyszących, w tym o przeznaczeniu kulturowym i komercyjnym. Strefa wystawiennicza kontrolowana, dostępna po nabyciu biletu, umieszczona na wszystkich kondygnacjach dookoła jednoprzestrzennego holu z ekspozycją zabytkowej ściany wschodniej i znalezisk archeologicznych. Strefa pomieszczeń towarzyszących umieszczona w części zachodniej młyna, z obsługującą wszystkie kondygnacje budynku komunikacją. Strefa pracowni muzealnych i magazynów umieszczona została na II i III piętrze. Strefa pomieszczeń komercyjnych znajduje się na parterze oraz na I piętrze.
Zakres prac budowlanych obejmował:
• prace rozbiórkowe;
• prace konserwatorskie zabytkowych ceglanych wewnętrznych i zewnętrznych ścian Młyna
• wykonanie zabezpieczeń przeciwpożarowych głównej konstrukcji kondygnacji Młyna do R120;
• wykonanie nowej historyzującej stolarki zewnętrznej;
• Wykonanie nowego pokrycia dachowego z wykorzystanie dachówki mnich-mniszka;
• wykonanie mostka wraz z balustradami szklanymi na poziomie +2 wzdłuż wschodniej ściany szczytowej Młyna łączącego obie strony zlokalizowanej na tym poziomie wystawy stałej;
• wykonanie zewnętrznych schodów wraz z podestami, murkami oporowymi, balustradami, pochwytami, systemowymi wycieraczkami zewnętrznymi, totemami informacyjnym i oświetleniem liniowym LED;
• zmniejszenie strefy istniejącej w Młynie ekspozycji archeologicznej poprzez przykrycie jej wydzielonych pól posadzką na płytce stropowej i zabezpieczenie szklanymi balustradami;
• wprowadzenie windy osobowo-towarowej o udźwigu 1000kg i pojemności 13 osób do istniejącego,
• wymianę istniejącej hydraulicznej osobowej windy panoramicznej firmy Otis na nową, elektryczną, w nowym szybie o konstrukcji stalowej, obudowanym szkłem;
• wykonanie i wykończenie schodów z pochwytem w strefie sali restauracyjnej umożliwiających połączenie restauracji niezależnym wejściem z Placu Heweliusza;
• wykonanie i wykończenie ścian działowych przewidzianych układem funkcjonalnym Muzeum;
• wykonanie posadzek we wszystkich pomieszczeniach przewidzianych układem funkcjonalnym;
• wykonanie wykończenia wszystkich płaszczyzn biegów, spoczników i podestów obu klatek schodowych K1 i K2;
• wykonanie wykończenia wszystkich płaszczyzn biegów, spoczników i podestów schodów występujących w poziomie "0";
• wykonanie wykończenia wszystkich płaszczyzn biegów, spoczników i podestów schodów wejściowych z balustradami/pochwytami do budynku od ul. Rajskiej/Wielkie Młyny;
• wykonanie sufitów podwieszanych w strefach przewidzianych w projekcie;
• wykonanie przedścianek wentylowanych zlokalizowanych przed licem zabytkowej ściany ceglanej przewidzianych układem funkcjonalnym;
• wykonanie bram pożarowych wydzielających pas międzykondygnacyjny poziomu '0' i +1 w strefie sali restauracyjnej, zaplecza restauracji i sali edukacyjnej;
• wykonanie parawanów szklanych ograniczających ze względów bezpieczeństwa dostęp do wskazanych okien na poziomie +1;
• wykonanie blend zasłaniających wentylatory oddymiający oraz wyciągowy zlokalizowanego w górnej części atrium;
• wykonanie blend czerpni i wyrzutni w istniejących oknach;
• wykonanie nowych szklanych, bezsłupkowych balustrad w miejscach przewidzianych projektem;
• wykonanie nowych obudów kanałów instalacyjnych, szybów windowych, elementów stałego wyposażenia wnętrza;
• wykończenie i aranżację wnętrz stref sanitarnych
• wprowadzenie nowej stolarki wewnętrznej;
• odtworzenie zabezpieczenia p.poż. konstrukcji stalowej dachu po wykonaniu podkonstrukcji stalowych;
• prace wykończeniowe „pod klucz” wszystkich ścian, sufitów i innych obróbek w niezbędnym zakresie (szpachlowanie, malowanie itp.
• kompleksowe wykonanie instalacji elektrycznych;
• kompleksowe wykonanie instalacji teletechnicznych
• kompleksowe wykonanie instalacji wodno-kanalizacyjnych;
• kompleksowe wykonanie instalacji centralnego ogrzewania (z podłączeniem do węzła CO dostarczanego przez GPEC);
• kompleksowe wykonanie systemu wentylacyjno-klimatyzacyjnego wraz z automatyką oraz serwisowaniem i utrzymaniem w okresie gwarancji określonym w ofercie;
• wykonanie prac izolacyjnych przecieku przez ścianę na poziomie „0”
• Wewnątrz zabytku kierunek prac miał również na celu poszanowanie zachowanej substancji zabytkowej i historycznych nawarstwień oraz przekształceń. Usunięto różnego rodzaju wtórne tynki i przemalowania, przeprowadzono konserwację cegły, pozostawiono dawne ślady przekuć, powiększania otworów okiennych, czy ślady po dawnych drewnianych kondygnacjach.
• Z jednej strony zachowano i uczytelniono wybrane zmiany wprowadzone podczas poprzednich rewaloryzacji z lat. 60 i 90. XX wieku (np. zachowania podziału poziomów wprowadzonych w latach 90. XX wieku; zachowanie zabytków, np. ekspozycji archeologicznej na poziomie przyziemia, czy kamieni młyńskich odkrytych podczas badań w latach 90. XX wieku i w 2021 r.).
W kolejnym etapie stworzono nową wystawę wykorzystującą nowoczesne i unikatowe metody ekspozycji. Przestrzeń użytkowa wewnątrz Wielkiego Młyna podzielona jest zasadniczo na część biurowo-magazynową oraz sale edukacyjno-konferencyjne, recepcyjno-wstawowe oraz usługowe (sklep, kawiarnia, restauracja). Głównym kierunkiem było osiągnięcie maksymalnego wyciemnienia
pomieszczeń w celu lepszej ekspozycji walorów prezentowanych eksponatów wykonanych z bursztynu bałtyckiego. W tym celu nowa posadzka (nie udająca historycznej) została wykonana z indyjskiego czarnego granitu, a kolumny i maskowania przysufitowe wykonano z czarnej blachy. Poszczególne przestrzenie, np. salę recepcyjną, sklep, salę wystaw czasowych oraz pomieszczenia gastronomiczne oddzielają ściany wykonane ze hartowanego szkła.
Harmonogram prac
Projekt został podzielony na kilka etapów, z których każdy uzyskał dofinansowanie z jednego z dostępnych programów grantowych.
[Lata 2018-2020] I etap termomodernizacji, dofinansowanej przez Unię Europejską ze środków Regionalnego Programu Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020:
o prace budowlane (usunięcie przestarzałych sieci i instalacji) o wymiana stolarki okiennej i drzwiowej o wymiana i wzmocnienie dachu
[Lata 2020- pocz. 2021] Il etap termomodernizacji:
prace budowlane i adaptacyjne, w tym modernizacja dwóch szybów wind (osuszanie i izolacja wymagających tego partii fundamentów, nowe ścianki działowe w przestrzeni zaplecza muzealnego, nowe pomosty łączące galerie kondygnacji, posadzki i podłogi, nowe węzły sanitarne, indywidualne systemy wystawiennicze) podłączenie budynku do sieci c.o. oraz stworzenie sytemu wentylacji i klimatyzacji
prace konserwatorskie (usunięcie wtórnych, szkodliwych nawarstwień, oczyszczenie cegły, detali kamiennych i metalowych, wzmocnienie strukturalne, uzupełnienie ubytków, uzupełnienie spoin, scalenie kolorystyczne)
[2019- lipiec 2021] III etap — adaptacja budynku na cele upowszechniania kultury
Opracowanie koncepcji i dokumentacji
Budowa wystawy stałej, dofinansowana ze środków EU w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Polska-Rosja 2014-2020
Prace budowlane Prace wykończeniowe
Montaż wystawy
Aranżacja wystawy
Zakup eksponatów do Muzeum Bursztynu ze środków Unii Europejskiej oraz krajowych dotowanych przez programy prowadzone przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
54.354075348063, 18.650152444807