Rozbudowa ul. Cieszyńskiej w Bielsku-Białej
0
Głosów
Trakt komunikacyjny pomiędzy Cieszynem a Bielskiem od średniowiecza stanowił strategiczne i gospodarcze połączenie miast. Rody książęce panujące nad księstwem Cieszyńskim z wielką pieczołowitością dbały o połączenie komunikacyjne pomiędzy ważnymi dla nich ośrodkami miejskimi. Dawny trakt, w części miejskiej Bielska-Białej stanowiący obecnie ulicę Cieszyńską od lat służy mieszkańcom w celach gospodarczych, a przede wszystkim komunikacji z dzielnicami mieszkaniowymi gminy i powiatu bielskiego. System dobrych dróg jest jedną z niekwestionowanych podstaw rozwoju kulturalnego i gospodarczego miast, regionów i państwa. Ta ugruntowana prawda dzisiaj stała się jeszcze bardziej aktualna. Jednym z magnesów przyciągających do miasta inwestorów i turystów są dobre drogi. Dostosowanie ich przebiegu do zmieniających się potrzeb miasta jest niezbędne do jego dobrego funkcjonowania. Sieć dróg to prawdziwy krwioobieg, który potrzebuje ciągłej dbałości, regularnych modernizacji, a czasem rozległej i rewolucyjnej przebudowy. Ważne jest bowiem aby przy wzroście użytkowników zatory komunikacyjne nie hamowały rozwoju miasta i regionu. Taką poważną operacją w ostatnim czasie była rozbudowa ulicy Cieszyńskiej…
Miasto Bielsko-Biała – Miejski Zarząd Dróg w Bielsku-Białej w perspektywie finansowej 2014-2020 przy współfinansowaniu z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 zrealizowało rozbudowę ul. Cieszyńskiej w Bielsku-Białej. Inwestycja była częścią szerszego przedsięwzięcia pn.: „Rozbudowa odcinka drogi wojewódzkiej nr 942 w Bielsku-Białej”. Rozbudową objęto łącznie niemal 8 km dróg, z czego dofinansowanie otrzymał ciąg główny drogi wojewódzkiej nr 942 oraz niezbędne drogi serwisowe. Tą największą w historii Miasta Bielska-Białej inwestycję drogową realizowała firma Eurovia S.A.. Wartość robót budowlanych wyniosła 147 724 001,48 zł.
Przed rozpoczęciem inwestycji, przebiegająca przez osiedla mieszkaniowe ul. Cieszyńska stanowiła wąskie gardło układu komunikacyjnego miasta. Ruch samochodowy na tym ciągu powodował, że zachodnia część miasta nieustannie stała w korkach. Pamiętając, że układ komunikacyjny miasta stanowi jego krwioobieg, po licznych analizach, ul. Cieszyńską rozbudowano do parametrów klasy technicznej G 1/4 (na odcinku od ronda Hulanka do ronda im. Czesława Niemena) oraz G 2/2 (od ronda im. Czesława Niemena do ronda z ul. Nowo-Miedzyrzecką). Dzięki inwestycji droga uzyskała nośność 11,5 t. Realizacja obejmowała m.in.: rozbudowę 17 skrzyżowań, z czego 3 przybrały formę nowoczesnych rond turbinowych. Zaprojektowane i wybudowane ronda turbinowe, ze względu na swoją geometrię, stanowią znaczący krok w kierunku upłynnienia ruchu i poprawy bezpieczeństwa ich uczestników. Równocześnie wzdłuż drogi powstały chodniki oraz niezależna ścieżka rowerowa dostosowana do „Standardów i wytycznych kształtowania infrastruktury rowerowej” opracowanych przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię. Nowa geometria - pas rozdziału, dodatkowe pasy do relacji skrętnych oraz osygnalizowanie skrzyżowań wraz z włączeniem do systemu sterowania i zarządzania ruchem, to na pewno właściwy krok w kierunku poprawy bezpieczeństwa. Dzięki inwestycji powstały również dwa wygodne przejścia podziemne zgodne z wymogami uniwersalnego projektowania. Zastosowanie w nich odpowiednich pochylni, ułatwia poruszanie się osobom z niepełnosprawnościami w tym także poruszającym się na wózkach lub o kulach, osobom starszym, kobietom w ciąży i osobom z małymi dziećmi (w tym z wózkami dziecięcymi). Inwestycja przyczyniła się do likwidacji licznych barier architektonicznych; brakujących lub nierównych odcinków chodników, wysokich krawężników, niedostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych przejść dla pieszych itp. Poprzez zastosowane rozwiązania inwestycja przyczyniła się do poprawy funkcjonalności układu drogowego.
O nowoczesności inwestycji świadczą również rozwiązania w zakresie budowy kanalizacji deszczowej i podziemnych zbiorników retencyjnych zabudowanych w pasie drogowym. Zbiorniki pozwalają na skuteczne odprowadzenie wód opadowych oraz zapobiegają występowaniu podtopienień i powodzi. Budowa systemu odwodnienia jest odpowiedzią na pojawiające się coraz częściej problemy związane z nawalnymi deszczami. W ramach rozbudowy ul. Cieszyńskiej przebudowano także wszystkie kolidujące z drogą media, a także wykonano sieć światłowodową, niezbędną w dzisiejszej rzeczywistości. Dbałość o estetykę, jakość użytych materiałów i ciekawa aranżacja zieleni w obrębie nowopowstałych rond dopełnia całości.
Ponadto Miasto Bielsko-Biała, w ramach uzupełnienia inwestycji drogowej zrealizowało również projekt rozbudowy Inteligentnego Systemu Transportowego w Bielsku-Białej. Konsekwencją realizacji było wdrożenie rozwiązań wspomagających kierowców przejeżdżających przez miasto. Jednym z nich było pojawienie się na ul. Cieszyńskiej tablicy zmiennej treści zlokalizowanej na wlocie do Miasta oraz tablic dynamicznej informacji pasażerskiej. Tablice informacji pasażerskiej na przystankach autobusowych w sposób przejrzysty prezentują czasy przyjazdu licznych linii autobusowych obsługujących zachodnie i południowo-zachodnie dzielnice Miasta. Z kolei tablica zmiennej treści przedstawia czasy przejazdów na kluczowych kierunkach przemieszczania się przez miasto. Ponadto wszystkie osygnalizowane skrzyżowania zostały włączone do centralnego systemu zarządzania i sterowania ruchem drogowym, dzięki czemu możliwe jest szybkie i sprawne reagowanie na potoki samochodów oraz bieżące sytuacje mające miejsce na drodze.
Rozbudowa ul. Cieszyńskiej mocno odmieniła oblicze miejskich osiedli (Aleksandrowice, Wapienica) przez które przebiega. Dzięki realizacji projektu ruch samochodowy przebiega płynnie, a mieszkańcy Bielska-Białej mogą się cieszyć sprawnym dojazdem do miejsca pracy i zamieszkania. Dawna wyeksploatowana, dziurawa i uszkodzona droga nie psuje już wizerunku miasta. Dziś stanowi szybkie, wygodne i bezpieczne połączenie, z którego korzystają nie tylko kierowcy samochodów osobowych, ale również pasażerowie komunikacji publicznej, piesi i rowerzyści.