Ustka /
pomorskie
Transportowy Węzeł Integracyjny w Ustce
0
Głosów
Inwestor
Gmina Miasto Ustka
Wykonawca
SIMA Sp. z o.o. Sp. k. Słupsk
Tech-Bud Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe Adam Krawiec
INSTALEX Przedsiębiorstwo Instalacji i Konstrukcji Sp.j. Słupsk
Projektant
Studium Sp. z. o.o. Warszawa
Transportowy Węzeł Integracyjny w Ustce obejmuje powierzchnię ok. 2,9 ha. Inwestycja została zakończona w czerwcu 2021 r. Wartość całej inwestycji wyniosła 46,4 mln zł. Pozyskano dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego w wysokości 25 mln zł. W ramach inwestycji zmodernizowano tereny dworca kolejowego, autobusowego i zdegradowane tereny przyległe, w wyniku czego powstał zintegrowany węzeł o funkcji łączącej transport kolejowy, autobusowy, samochodowy, rowerowy i pieszy.
Został kompleksowo wyremontowany zabytkowy budynek dworca kolejowego, wpisany do wojewódzkiej ewidencji zabytków. Przywrócono mu historyczny charakter, na dach powróciła charakterystyczna wieżyczka, a przy wejściu zawisł zegar dworcowy. Przekryta wielospadowym dachem bryła usytuowana na nasypie (połączono w ten sposób poziom torów z poziomem wiaduktu), stanowiła wyjątkowo trudne wyzwanie dla modernizacji. W ramach modernizacji w budynku zlokalizowano oprócz poczekalni, przechowalni bagażu, kas, informacji turystycznej, toalet ogólnodostępnych, pomieszczeń biurowych i technicznych, również wypożyczalnię rowerów oraz pomieszczenia biurowe i lokal usługowy przeznaczone na potrzeby Centrum Wsparcia Mieszkańców Obszaru Rewitalizacji. Obiekt dworca kolejowego uzyskał certyfikat na zgodność z wymaganiami Rozporządzenia Komisji (UE) NR 1300/2014 z dn. 18.11.2014 r. w sprawie technicznych specyfikacji interoperacyjności odnoszących się do dostępności systemu kolei Unii dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się (TSI PRM).
W ramach inwestycji zmieniono lokalizację dworca autobusowego przenosząc go w bezpośrednie sąsiedztwo dworca kolejowego. Wybudowano nowy trzykondygnacyjny budynek dworca autobusowego, o łącznej powierzchni użytkowej 334m2, posiadający instalację solarną do wody użytkowej oraz pompę ciepła do wody użytkowej. Nowoprojektowany obiekt używa spójnego języka form z historyczną zabudową dworca kolejowego, wyróżniając się jedynie nowoczesnym detalem. Powtórzone zostały kąty dachów oraz wybrane elementy ozdobne. Górna kondygnację połączono kładką z tarasem na skarpie dworca kolejowego, tworząc dogodny dostęp do usług z poziomu wiaduktu.
Oba budynki wyposażono w wizualny i głosowy system informacji pasażerskiej oraz punkty dostępowe wi-fi, które zlokalizowane są także na terenie przyległym, m.in. na peronach. Wokół budynków oprócz tarasu z pochylnią umożliwiających komunikację pomiędzy budynkami przez skarpę, wybudowano również oszkloną wiatę pomiędzy budynkami oraz przed wejściem do budynku dworca autobusowego, a także schody terenowe na skarpie.
Ponadto w ramach inwestycji wybudowano pętlę autobusową z 3 peronami zadaszonymi przeszkloną wiatą, stanowiska TAXI, parking kiss&ride, chodniki, ścieżki rowerowe, ok. 0,9 km ulic oraz łącznie 258 m-c postojowych dla samochodów osobowych (w tym 235 m-c objętych systemem informacji o ilości wolnych miejsc) i 5 m-c postojowych dla autobusów. Postawiono trzy wiaty rowerowe ze stojakami dla łącznie 80 rowerów (tzw. parkingi bike&ride). Zamontowano elementy małej architektury (ławki, kosze, stojaki na rowery, stacja naprawcza do naprawy rowerów). Dokonano nasadzeń drzew - 145 szt. oraz krzewów i krzewinek – blisko 5900 szt.
Węzeł integracyjny znacząco wpłynął na poprawę warunków bytowych i jakości życia mieszkańców nie tylko poprzez funkcjonalne zintegrowanie transportu kolejowego, autobusowego, samochodowego, rowerowego i ruchu pieszego, ale także poprzez najwyżej jakości nowoczesną przestrzeń zapewniającą szereg udogodnień w zakresie transportu, rekreacji itp.
Węzeł zlokalizowany w strategicznym miejscu miasta podzielonego rzeką Słupią na wschodnią i zachodnią część, stał się punktem spajającym, podczas gdy dotychczas miejsce to, zaniedbane i niedostępne, stanowiło dodatkową barierę dzielącą miasto na dwa obszary. Inwestycja miała również wpływ na tereny portu – stanowi kontynuację pięknego Bulwaru Portowego, dotychczas dostępnego jedynie od strony północnej, a teraz dostępnego również poprzez nowe ścieżki i deptaki od strony dworca i zaplecza komunikacyjnego jakim jest Węzeł.
Parking mogący pomieścić ok 250 samochodów zrealizowany w strategicznej lokalizacji – blisko portu i śródmieścia, radykalnie poprawił warunki komunikacyjne głównej części miasta.
Przedsięwzięcie to wpłynęło również na tożsamość kulturową Ustki, nie tylko poprzez rewaloryzację zabytkowego budynku dworca kolejowego. Inwestycja przyczyniła się do wyeksponowania zabytkowej wieży ciśnień, dotychczas ukrytej w otoczeniu zaniedbanych postoczniowych terenów, a także wyeksponowania industrialnego krajobrazu stoczni, który dotychczas postrzegany tylko jako zdegradowany - w otoczeniu nowocześnie zagospodarowanych przestrzeni publicznych nabrał waloru ciekawostki - śladu dawnej przemysłowej potencji miasta. Węzeł stał się również buforem pomiędzy industrialnym krajobrazem stoczni, a historyczną Starą Osadą Rybacką, której układ urbanistyczny wpisany jest do rejestru zabytków.
Został kompleksowo wyremontowany zabytkowy budynek dworca kolejowego, wpisany do wojewódzkiej ewidencji zabytków. Przywrócono mu historyczny charakter, na dach powróciła charakterystyczna wieżyczka, a przy wejściu zawisł zegar dworcowy. Przekryta wielospadowym dachem bryła usytuowana na nasypie (połączono w ten sposób poziom torów z poziomem wiaduktu), stanowiła wyjątkowo trudne wyzwanie dla modernizacji. W ramach modernizacji w budynku zlokalizowano oprócz poczekalni, przechowalni bagażu, kas, informacji turystycznej, toalet ogólnodostępnych, pomieszczeń biurowych i technicznych, również wypożyczalnię rowerów oraz pomieszczenia biurowe i lokal usługowy przeznaczone na potrzeby Centrum Wsparcia Mieszkańców Obszaru Rewitalizacji. Obiekt dworca kolejowego uzyskał certyfikat na zgodność z wymaganiami Rozporządzenia Komisji (UE) NR 1300/2014 z dn. 18.11.2014 r. w sprawie technicznych specyfikacji interoperacyjności odnoszących się do dostępności systemu kolei Unii dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się (TSI PRM).
W ramach inwestycji zmieniono lokalizację dworca autobusowego przenosząc go w bezpośrednie sąsiedztwo dworca kolejowego. Wybudowano nowy trzykondygnacyjny budynek dworca autobusowego, o łącznej powierzchni użytkowej 334m2, posiadający instalację solarną do wody użytkowej oraz pompę ciepła do wody użytkowej. Nowoprojektowany obiekt używa spójnego języka form z historyczną zabudową dworca kolejowego, wyróżniając się jedynie nowoczesnym detalem. Powtórzone zostały kąty dachów oraz wybrane elementy ozdobne. Górna kondygnację połączono kładką z tarasem na skarpie dworca kolejowego, tworząc dogodny dostęp do usług z poziomu wiaduktu.
Oba budynki wyposażono w wizualny i głosowy system informacji pasażerskiej oraz punkty dostępowe wi-fi, które zlokalizowane są także na terenie przyległym, m.in. na peronach. Wokół budynków oprócz tarasu z pochylnią umożliwiających komunikację pomiędzy budynkami przez skarpę, wybudowano również oszkloną wiatę pomiędzy budynkami oraz przed wejściem do budynku dworca autobusowego, a także schody terenowe na skarpie.
Ponadto w ramach inwestycji wybudowano pętlę autobusową z 3 peronami zadaszonymi przeszkloną wiatą, stanowiska TAXI, parking kiss&ride, chodniki, ścieżki rowerowe, ok. 0,9 km ulic oraz łącznie 258 m-c postojowych dla samochodów osobowych (w tym 235 m-c objętych systemem informacji o ilości wolnych miejsc) i 5 m-c postojowych dla autobusów. Postawiono trzy wiaty rowerowe ze stojakami dla łącznie 80 rowerów (tzw. parkingi bike&ride). Zamontowano elementy małej architektury (ławki, kosze, stojaki na rowery, stacja naprawcza do naprawy rowerów). Dokonano nasadzeń drzew - 145 szt. oraz krzewów i krzewinek – blisko 5900 szt.
Węzeł integracyjny znacząco wpłynął na poprawę warunków bytowych i jakości życia mieszkańców nie tylko poprzez funkcjonalne zintegrowanie transportu kolejowego, autobusowego, samochodowego, rowerowego i ruchu pieszego, ale także poprzez najwyżej jakości nowoczesną przestrzeń zapewniającą szereg udogodnień w zakresie transportu, rekreacji itp.
Węzeł zlokalizowany w strategicznym miejscu miasta podzielonego rzeką Słupią na wschodnią i zachodnią część, stał się punktem spajającym, podczas gdy dotychczas miejsce to, zaniedbane i niedostępne, stanowiło dodatkową barierę dzielącą miasto na dwa obszary. Inwestycja miała również wpływ na tereny portu – stanowi kontynuację pięknego Bulwaru Portowego, dotychczas dostępnego jedynie od strony północnej, a teraz dostępnego również poprzez nowe ścieżki i deptaki od strony dworca i zaplecza komunikacyjnego jakim jest Węzeł.
Parking mogący pomieścić ok 250 samochodów zrealizowany w strategicznej lokalizacji – blisko portu i śródmieścia, radykalnie poprawił warunki komunikacyjne głównej części miasta.
Przedsięwzięcie to wpłynęło również na tożsamość kulturową Ustki, nie tylko poprzez rewaloryzację zabytkowego budynku dworca kolejowego. Inwestycja przyczyniła się do wyeksponowania zabytkowej wieży ciśnień, dotychczas ukrytej w otoczeniu zaniedbanych postoczniowych terenów, a także wyeksponowania industrialnego krajobrazu stoczni, który dotychczas postrzegany tylko jako zdegradowany - w otoczeniu nowocześnie zagospodarowanych przestrzeni publicznych nabrał waloru ciekawostki - śladu dawnej przemysłowej potencji miasta. Węzeł stał się również buforem pomiędzy industrialnym krajobrazem stoczni, a historyczną Starą Osadą Rybacką, której układ urbanistyczny wpisany jest do rejestru zabytków.
54.579201974131, 16.861057877541