Gniezno /
wielkopolskie
Remont zabytkowego wiaduktu im. ks. Jerzego Popiełuszki w Gnieźnie
0
Głosów
Inwestor
Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Poznaniu
Wykonawca
-
Projektant
-
Zabytkowy wiadukt w Gnieźnie im. ks. Jerzego Popiełuszki ma ponad 100 lat. Zlokalizowany jest w ciągu drogi wojewódzkiej nr 260 (ul. Warszawskiej) nad torami linii PKP, w pobliżu stacji kolejowej. Jest ważnym elementem komunikacyjnym w przestrzeni Gniezna oraz jego historii, gdyż zachował autentyczny układ przestrzenny, materiał i niepowtarzalne rozwiązania konstrukcyjne. Korzystają z niego zarówno kierowcy, jak i piesi. Po zewnętrznej stronie dźwigarów kratowych usytuowane są symetryczne chodniki. Architektura obiektu, wpisująca się w stylistykę modernizmu zachowała najważniejszy element przestrzenny – paraboliczną kratownicę.
Podstawowe parametry wiaduktu:
32 m – długość płyty pomostu
14 m – szerokość obiektu
9,4 m – rozstaw dźwigarów
30 ton – nośność użytkowa
Jest to obiekt zabytkowy, położony w urbanistycznym chronionym obszarze konserwatorskim. Remont, który był przeprowadzony pod nadzorem konserwatora zabytków nie ingerował w jego wygląd. Jest on w dużym stopniu zachowany w oryginale, zwłaszcza widoczna z poziomu użytkowników zabytkowa kratownica. Kolor dobrano w porozumieniu z Miejskim Konserwatorem Zabytków w Gnieźnie, uwzględniając istniejącą kolorystykę w zagospodarowaniu przestrzennym pierwszej stolicy Polski - miasta Gniezna.
Stalowa konstrukcja zabytkowego wiaduktu była remontowana na drodze dojazdowej, a nie nad torami kolejowymi. Dwukrotnie przesunięto ją za pomocą siłowników po szynach opartych na podporach, centymetr po centymetrze. Cała operacja trwała 1,5 godziny. Konstrukcja stalowa wiaduktu waży ponad 190 ton. Zastosowana technika umożliwiła przeprowadzenie inwestycji, pozostawiając czynną linię kolejową. Ze względów wytrzymałościowych oraz w związku z utrudnionym wykonaniem robót naprawczych nad trakcją, przeniesiono obiekt na południowy dojazd. Najpierw rozebrano warstwy nawierzchni, beton wyrównawczy oraz segmenty montażowe pod konstrukcją nawierzchni, następnie oparto punktowo pod słupkami konstrukcji dźwigarów głównych na tymczasowych podparciach i za pomocą siłowników przesunięto po tymczasowych podporach. Remont głównie polegał na rozebraniu segmentów montażowych oraz na ich oczyszczeniu metodą strumieniowo – ścierną.
Przyjęto również ciekawe rozwiązania technologiczne w postaci tymczasowych kładek dla mieszkańców nad liniami kolejowymi i terenem PKP, dzięki czemu przez cały okres prowadzenia robót zachowany był ruch pieszych. Do ich wybudowania w obrębie nasypu drogowego po wschodniej stronie jezdni, zabite zostały stalowe ścianki szczelne, umożliwiające wykonanie tymczasowych chodników. Ruch pieszych odbywał się w przestrzeni pomiędzy kratowymi dźwigarami głównymi, po umieszczonym tam drewnianym pomoście. Kładka wyposażona została w obustronne osłony przeciwpożarowe, pełniące jednocześnie funkcję balustrad. Ostateczna wartość zadania to 8,9 mln zł, a czas przeznaczony na remont obiektu i uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych, pozwalających na użytkowanie obiektu zamknął się w 17 miesiącach. Wykonawcą zadania była firma Mosty Kujawy.
Zakres robót obejmował:
• remont wiaduktu
• wymianę nawierzchni jezdni
• wymianę nawierzchni chodnika
• wymianę elementów bezpieczeństwa ruchu
• modernizacja oświetlenia drogowego w bezpośrednim sąsiedztwie wiaduktu.
Wiadukt drogowy przebiegający nad torami kolejowymi jest ważnym elementem komunikacyjnym w przestrzeni miasta Gniezna oraz jego historii, gdyż zachował autentyczny układ przestrzenny i niepowtarzalne rozwiązania konstrukcyjne. Obiekt usytuowany jest w centrum, przy dworcu kolejowym. Korzystają z niego zarówno kierowcy, jak i piesi. Stalowa konstrukcja była remontowana na drodze dojazdowej, a nie nad torami kolejowymi. Dwukrotnie przesunięto ją za pomocą siłowników po szynach opartych na podporach, centymetr po centymetrze.
Cała operacja trwała 1,5 godziny. Konstrukcja stalowa wiaduktu waży ponad 190 ton. Technika ta umożliwiła realizację inwestycji remontu obiektu stalowego, pozostawiając czynną linię kolejową. Sam proces przesuwania konstrukcji nie zdarza się często, zwłaszcza w centrum miasta, dzięki czemu mieszkańcy Gniezna mieli niebywałą okazję uczestniczenia w takim widowisku. Przeprowadzona modernizacja miała na celu nie tylko poprawę bezpieczeństwa komunikacyjnego, ale również zmianę, która wpłynęła na „odbiór” obiektu w przestrzeni publicznej.
Podstawowe parametry wiaduktu:
32 m – długość płyty pomostu
14 m – szerokość obiektu
9,4 m – rozstaw dźwigarów
30 ton – nośność użytkowa
Jest to obiekt zabytkowy, położony w urbanistycznym chronionym obszarze konserwatorskim. Remont, który był przeprowadzony pod nadzorem konserwatora zabytków nie ingerował w jego wygląd. Jest on w dużym stopniu zachowany w oryginale, zwłaszcza widoczna z poziomu użytkowników zabytkowa kratownica. Kolor dobrano w porozumieniu z Miejskim Konserwatorem Zabytków w Gnieźnie, uwzględniając istniejącą kolorystykę w zagospodarowaniu przestrzennym pierwszej stolicy Polski - miasta Gniezna.
Stalowa konstrukcja zabytkowego wiaduktu była remontowana na drodze dojazdowej, a nie nad torami kolejowymi. Dwukrotnie przesunięto ją za pomocą siłowników po szynach opartych na podporach, centymetr po centymetrze. Cała operacja trwała 1,5 godziny. Konstrukcja stalowa wiaduktu waży ponad 190 ton. Zastosowana technika umożliwiła przeprowadzenie inwestycji, pozostawiając czynną linię kolejową. Ze względów wytrzymałościowych oraz w związku z utrudnionym wykonaniem robót naprawczych nad trakcją, przeniesiono obiekt na południowy dojazd. Najpierw rozebrano warstwy nawierzchni, beton wyrównawczy oraz segmenty montażowe pod konstrukcją nawierzchni, następnie oparto punktowo pod słupkami konstrukcji dźwigarów głównych na tymczasowych podparciach i za pomocą siłowników przesunięto po tymczasowych podporach. Remont głównie polegał na rozebraniu segmentów montażowych oraz na ich oczyszczeniu metodą strumieniowo – ścierną.
Przyjęto również ciekawe rozwiązania technologiczne w postaci tymczasowych kładek dla mieszkańców nad liniami kolejowymi i terenem PKP, dzięki czemu przez cały okres prowadzenia robót zachowany był ruch pieszych. Do ich wybudowania w obrębie nasypu drogowego po wschodniej stronie jezdni, zabite zostały stalowe ścianki szczelne, umożliwiające wykonanie tymczasowych chodników. Ruch pieszych odbywał się w przestrzeni pomiędzy kratowymi dźwigarami głównymi, po umieszczonym tam drewnianym pomoście. Kładka wyposażona została w obustronne osłony przeciwpożarowe, pełniące jednocześnie funkcję balustrad. Ostateczna wartość zadania to 8,9 mln zł, a czas przeznaczony na remont obiektu i uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych, pozwalających na użytkowanie obiektu zamknął się w 17 miesiącach. Wykonawcą zadania była firma Mosty Kujawy.
Zakres robót obejmował:
• remont wiaduktu
• wymianę nawierzchni jezdni
• wymianę nawierzchni chodnika
• wymianę elementów bezpieczeństwa ruchu
• modernizacja oświetlenia drogowego w bezpośrednim sąsiedztwie wiaduktu.
Wiadukt drogowy przebiegający nad torami kolejowymi jest ważnym elementem komunikacyjnym w przestrzeni miasta Gniezna oraz jego historii, gdyż zachował autentyczny układ przestrzenny i niepowtarzalne rozwiązania konstrukcyjne. Obiekt usytuowany jest w centrum, przy dworcu kolejowym. Korzystają z niego zarówno kierowcy, jak i piesi. Stalowa konstrukcja była remontowana na drodze dojazdowej, a nie nad torami kolejowymi. Dwukrotnie przesunięto ją za pomocą siłowników po szynach opartych na podporach, centymetr po centymetrze.
Cała operacja trwała 1,5 godziny. Konstrukcja stalowa wiaduktu waży ponad 190 ton. Technika ta umożliwiła realizację inwestycji remontu obiektu stalowego, pozostawiając czynną linię kolejową. Sam proces przesuwania konstrukcji nie zdarza się często, zwłaszcza w centrum miasta, dzięki czemu mieszkańcy Gniezna mieli niebywałą okazję uczestniczenia w takim widowisku. Przeprowadzona modernizacja miała na celu nie tylko poprawę bezpieczeństwa komunikacyjnego, ale również zmianę, która wpłynęła na „odbiór” obiektu w przestrzeni publicznej.
52.529213680962, 17.596804406494