Budowa połączenia ul. I. Paderewskiego z ul. Wyzwolenia w Koninie w związku z modernizacją linii kolejowej E-20
0
Głosów
Przedmiotem inwestycji była budowa nowej drogi powiatowej łączącej ul. I. Paderewskiego z ul. Wyzwolenia w Koninie wraz z wiaduktem nad linią kolejową E-20. Pierwsze plany połączenia w tym miejscu dwóch dużych osiedli, oddzielonych od siebie linią kolejową, powstała ponad 40 lat temu. Do tej pory linia kolejowa E-20 stanowiła znaczącą barierę komunikacyjną w Koninie. W mieście znajdują się zaledwie dwa wiadukty nad tą magistralą. Dojazd do wschodniej części miasta był możliwy poprzez skrzyżowanie jednopoziomowe z linią PKP w ciągu ul. Okólnej.
Nowo wybudowany układu drogowy ma strategiczne znaczenie dla poprawy warunków ruchu i zapewnia dogodne połączenie północnej części Konina z siecią dróg wojewódzkich i krajowych oraz autostradą A2. Zwiększyła się również dostępność do zlokalizowanych w pobliżu terenów inwestycyjnych - istniejących oraz planowanych w obszarze Konin-Międzylesie i Konin-Maliniec. Przedsięwzięcie zwiększa potencjał miasta Konina i pośrednio wpływa dodatnio na rynek pracy, poprzez zapewnienie dobrej jakości powiązań komunikacyjnych z regionem, ułatwiając podjęcie potencjalnym inwestorom decyzję o lokalizacji swojej firmy w obrębie ww. terenów inwestycyjnych. Nie bez znaczenia jest również znaczne skrócenie czasu dojazdu jednostkom Państwowej Straży Pożarnej (zlokalizowanej w bezpośredniej bliskości skrzyżowania ulic l. Paderewskiego i Przemysłowej) oraz innym pojazdom uprzywilejowanym (dotychczas komunikacja odbywa się poprzez oddalony wiadukt ul. Przemysłowa-DK25 0 bardzo ograniczonej przepustowości).
W ramach robót drogowych wykonano jezdnię drogi głównej o nawierzchni bitumicznej, budowę 5 jezdni dodatkowych, rozbudowę skrzyżowań, budowę chodników, ścieżek rowerowych, zatok autobusowych, zjazdów, stanowisk postojowych, obiektów inżynierskich, budowę kanalizacji deszczowej, oświetlenia drogowego, ekranów akustycznych, sygnalizacji świetlnej oraz nasadzenia zieleni.
W trakcie realizacji inwestycji dokonano nasadzeń prawie 1 00 nowych drzew, 2000 róż, kilkaset nowych krzewów i 14 000 m2 trawy.
Podstawowe paremetry drogi: klasa G, KR 5, dł. 0,882 km, szerokość pasa ruchu 3,5 m, szerokość pasa dzielącego (pas zieleni) 3,0-5,0 m, szerokość chodnika 2,0-5,5 m, szerokość drogi rowerowej 2,0-3,1 m.
Podstawowe parametry wiaduktu: typ konstrukcji belkowo-płytowy, Liczba przęseł 3, rozpiętość 28,0 + 40,0 + 28,0m, szerokość jezdni 7,0 - 9,60 m, szerokość chodników 4,55 m.
Wartość Inwestycji brutto: 71 985 689,90 w tym dofinansowanie w kwocie 30 000 000,00 zł w ramach Funduszu Dróg Samorządowych.
Pozostałą cześć inwestycji miasto pokryło z wkładu własnego.
Data zakończenia inwestycji 20.05.2021