Rozbudowa mostu drogowego im. Józefa Piłsudskiego w Toruniu
0
Głosów
Most drogowy im. Józefa Piłsudskiego leży w ciągu drogi krajowej nr 15. Jest zlokalizowany w bezpośrednim sąsiedztwie starego miasta i centrum. Jego rozbudowa to jedna z ważniejszych inwestycji drogowych, jaka była realizowana w ostatnim czasie na mapie komunikacyjnej Torunia. Do 2013 roku był to jedyny funkcjonujący most drogowy w grodzie Kopernika. Po zbudowaniu drugiego obiektu drogowego w mieście-mostu łukowego im. E. Zawackiej- możliwe stało się przeprowadzenie rozbudowy 110 letniego mostu Piłsudskiego.
W ramach inwestycji wykonano poszerzenie wsporników chodnikowych, na których znajdą się ciągi piesze i rowerowe z 2 do 4,2 m, co pozwoliło na rozdzielenie ruchu pieszego i rowerowego na przeprawie, z każdej strony mostu. Wykonawca naprawił także istniejącą płytę pomostu. Obiekt zyskał nowe wyposażenie: kapy chodnikowe, nawierzchnię jezdni i chodników, odwodnienie, oświetlenie, iluminację i bariery drogowe.
W ramach zadania wyczyszczono i naprawiono oblicowania kamienne przyczółków mostu i filarów, przebudowano sieci zlokalizowane na obiekcie i infrastrukturę techniczną kolidującą z inwestycją. Całą konstrukcję stalową zabezpieczono antykorozyjnie. Wybudowano trzy punkty widokowe, wykonano zejście na Kępę Bazarową i nowe zejście na Bulwar Filadelfijski wyposażone w windy dostosowane dla rowerzystów i osób o ograniczonej możliwości poruszania się .
Do rozbudowy mostu użyto:
1500 m3 betonu
630 ton stali konstrukcyjnej i zbrojenia
8100 m2 asfaltu lanego
7200 m2 paneli kompozytowych
70 000 m2 zabezpieczenia antykorozyjnego
Przy rozbudowie historycznego mostu drogowego im. Józefa Piłsudskiego zastosowano nowoczesne rozwiązania konstrukcyjno- materiałowe. Należy do nich m.in. asfalt lany. mostu. W sumie na moście ułożono go ponad 4 tys. m2. Na budowę był dostarczany w termosach z wytwórni w Toruniu, miał ponad 200 st. C. Został ułożony bezszwowo, czyli od krawężnika do krawężnika, przy pomocy specjalnego rozściełacza, który się poruszał po przygotowanych wcześniej prowadnicach ustawionych na krawężnikach.
Zastosowanie asfaltu lanego przy przebudowie mostu oznacza większą trwałość. Zwykły asfalt średnio wytrzymuje 10 lat. Natomiast rozwiązanie zastosowane na moście wytrzyma przynajmniej 20 lat.
Do wspomnianego poszerzenia chodnika z 2 do 4,2 metrów wykonawca użył paneli kompozytowych. Do ich montażu wykonawca używał 55 tonowego dźwigu. Kompozyty posiadają specjalna powłokę antypoślizgową, która wykonana jest w dwóch kolorach: szarym-przeznaczonym dla pieszych i czerwonym dla rowerzystów. Panele zostały ułożone na wspornikach, które wcześniej zostały przedłużone.
Zakończenie inwestycji jest planowane w kwietniu 2022 r.
Wykonawcą prac jest konsorcjum firm: INTOP Warszawa Sp. z o.o. (Lider Konsorcjum) i EURO-DARMAL Sp. z o.o. z Kamiennej Góry (Partner Konsorcjum).
Całkowita wartość inwestycji to 131 866 879 zł, w tym dofinansowanie z środków rezerwy subwencji ogólnej Budżetu Państwa wynosi 45 791 659 zł, a z z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych 29 249 138 zł.