Katowice /
śląskie
Zabytkowy most w ciągu ul. Zaopusta nad rzeką Mleczną w Katowicach

0
Głosów
Inwestor
Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Katowicach
Wykonawca
Primost Południe Sp. z o.o. Będzin
Projektant
Atest Sp. J. Jaworzno
Projekt przebudowy mostu, został zrealizowany ze środków finansowych Miasta Katowice przy współudziale Ministerstwa Infrastruktury.
Zabytkowy most usytułowany jest w ciągu ul. Zaopusta (droga 6557S, klasa Z), nad rzeką Mleczną w Katowicach Podlasiu. Obiekt został wybudowany 1898 r., którego pierwotnym zadaniem było przeprowadzanie ruchu kołowego oraz pieszego przez rzekę Mleczną. Obecnie obiekt wykorzystywany jest jako przeprawa pieszo-rowerowa. Most w roku 1984, został wpisany do rejestru zabytków nieruchomych pod numerem rej.: A/1321/84. Jest to jedyny zabytkowy most znajdujący się pod zarządem Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Katowicach, co czyni go unikatowym dla Miasta Katowice.
Konstrukcję obiektu, stanowią dwa sklepienia ceglane, stanowiące wycinek łuków kołowych. Rozpiętość teoretyczna każdego przęsła wynosi 5,5 m. Przy zewnętrznych krawędziach sklepień, wymurowano kamienne ściany czołowe na zaprawie wapiennej. Podpory skrajne, stanowią masywne przyczółki kamienne, murowane z piaskowca łamanego. Skarpy nasypu drogowego za przyczółkami (przed remontem z roku 2021), przytrzymane były za pomocą masywnych, kamiennych skrzydeł, stanowiących osobne elementy. Podporę pośrednią, wykonano w postaci masywnego filara ścianowego, murowanego z piaskowca łamanego na zaprawie wapiennej. Dokumentacja archiwalna obiektu, nie zawiera informacji dotyczących jego posadowienia. W stanie istniejącym na obiekcie znajdowała się nawierzchnia kamienna z kostki brukowej. Balustrady zabudowano pomiędzy murowanymi słupami, zlokalizowanymi na końcach i w środku obiektu oraz zakotwiono do żelbetowych gzymsów mostu. Słupy balustrady wymurowano z cegły i oblicowano płytkami kamiennymi, górną powierzchnię słupów wykończono elementami wieńczącymi z piaskowca.
Realizacja:
Istniejący zabytkowy most, poddano przebudowie w celu poprawy stanu zachowania obiektu oraz wydłużeniu jego przydatności użytkowej z zachowaniem historycznej formy i struktury obiektu. Zakres robót budowlanych obejmował, wykonanie żelbetowej płyty spadkowej nad ceglanymi sklepieniami, zespolonej z odbudowanymi gzymsami i trzpieniami słupków balustrady, wykonanie skrzydeł obiektu w postaci żelbetowych ścian oporowych, wykonanie izolacji odziemnych części sklepień, odnowienie balustrad stalowych, rozbiórkę i odtworzenie ścian czołowych oraz okładzin skrzydeł z wykorzystaniem istniejących oraz zrekonstruowanych bloków kamiennych, konserwacje i naprawę elementów kamiennych i ceglanych podpór oraz sklepień, wykonanie oblicowania żelbetowych trzpieni słupków balustrady, cegłą klinkierową wraz z ich zwieńczeniem w postaci pokryw z piaskowca, zrekonstruowanych na podstawie pozostawionej jako "świadek historii" oryginalnej pokrywy, wykonano pionową iniekcje niskociśnieniową w celu wzmocnienia korpusów podpór obiektu.
Zabytkowy most usytułowany jest w ciągu ul. Zaopusta (droga 6557S, klasa Z), nad rzeką Mleczną w Katowicach Podlasiu. Obiekt został wybudowany 1898 r., którego pierwotnym zadaniem było przeprowadzanie ruchu kołowego oraz pieszego przez rzekę Mleczną. Obecnie obiekt wykorzystywany jest jako przeprawa pieszo-rowerowa. Most w roku 1984, został wpisany do rejestru zabytków nieruchomych pod numerem rej.: A/1321/84. Jest to jedyny zabytkowy most znajdujący się pod zarządem Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Katowicach, co czyni go unikatowym dla Miasta Katowice.
Konstrukcję obiektu, stanowią dwa sklepienia ceglane, stanowiące wycinek łuków kołowych. Rozpiętość teoretyczna każdego przęsła wynosi 5,5 m. Przy zewnętrznych krawędziach sklepień, wymurowano kamienne ściany czołowe na zaprawie wapiennej. Podpory skrajne, stanowią masywne przyczółki kamienne, murowane z piaskowca łamanego. Skarpy nasypu drogowego za przyczółkami (przed remontem z roku 2021), przytrzymane były za pomocą masywnych, kamiennych skrzydeł, stanowiących osobne elementy. Podporę pośrednią, wykonano w postaci masywnego filara ścianowego, murowanego z piaskowca łamanego na zaprawie wapiennej. Dokumentacja archiwalna obiektu, nie zawiera informacji dotyczących jego posadowienia. W stanie istniejącym na obiekcie znajdowała się nawierzchnia kamienna z kostki brukowej. Balustrady zabudowano pomiędzy murowanymi słupami, zlokalizowanymi na końcach i w środku obiektu oraz zakotwiono do żelbetowych gzymsów mostu. Słupy balustrady wymurowano z cegły i oblicowano płytkami kamiennymi, górną powierzchnię słupów wykończono elementami wieńczącymi z piaskowca.
Realizacja:
Istniejący zabytkowy most, poddano przebudowie w celu poprawy stanu zachowania obiektu oraz wydłużeniu jego przydatności użytkowej z zachowaniem historycznej formy i struktury obiektu. Zakres robót budowlanych obejmował, wykonanie żelbetowej płyty spadkowej nad ceglanymi sklepieniami, zespolonej z odbudowanymi gzymsami i trzpieniami słupków balustrady, wykonanie skrzydeł obiektu w postaci żelbetowych ścian oporowych, wykonanie izolacji odziemnych części sklepień, odnowienie balustrad stalowych, rozbiórkę i odtworzenie ścian czołowych oraz okładzin skrzydeł z wykorzystaniem istniejących oraz zrekonstruowanych bloków kamiennych, konserwacje i naprawę elementów kamiennych i ceglanych podpór oraz sklepień, wykonanie oblicowania żelbetowych trzpieni słupków balustrady, cegłą klinkierową wraz z ich zwieńczeniem w postaci pokryw z piaskowca, zrekonstruowanych na podstawie pozostawionej jako "świadek historii" oryginalnej pokrywy, wykonano pionową iniekcje niskociśnieniową w celu wzmocnienia korpusów podpór obiektu.
50.174666351488, 18.970695734024