Przebudowa mostu drewnianego na rzece Korytnicy
0
Głosów
Nowo wybudowany most na rzece Korytnicy jest obiektem strategicznym dla prowadzenia gospodarki leśnej w Nadleśnictwie Kalisz Pomorski i Mirosławiec, a docelowo również w Nadleśnictwie Tuczno. Oprócz funkcji czysto gospodarczych stanowi także olbrzymie ułatwienie dla mieszkańców gmin Mirosławiec oraz Tuczno położonych na południe od rzeki Korytnicy.
Most ten został wybudowany w nowoczesnej technologii tzw. blachy falistej tj. technologii ograniczającej do niezbędnego minimum ingerencję w środowisko oraz tańszej od klasycznej konstrukcji żelbetowej. Parametry mostu zostały dobrane w sposób zapewniający dostateczną przepustowość dla wód wezbraniowych, jak również zmniejszających ryzyko zatamowania przepływu przez rumosz drzewny.
Dodatkowym argumentem za wybraniem takiej konstrukcji było zapewnienie swobodnego ruchu turystycznego na rzece Korytnicy. Docelowo na południowym brzegu będzie zlokalizowana binduga dla kajaków.
Jest to jedyna przeprawa mostowa pomiędzy Mirosławcem a Drawnem, po której mogą poruszać się pojazdy wysokotonażowe. Jest obiektem niezwykle ważnym, ponieważ pozwala zabezpieczyć komunikację oraz dotarcie służb ratunkowych dla mieszkańców miejscowości Ponikiew, Płociczno, Sadowo oraz innych zlokalizowanych na południe od rzeki Korytnicy. Inwestycja ta umożliwia również odciążenie drogi krajowej nr 10 z transportu drewna z części nadleśnictw Mirosławiec i Tuczno w kierunku na Kalisz Pomorski. Most ten łączy powiaty wałecki i drawski oraz gminy Kalisz Pomorski i Tuczno. Jest elementem ciągu komunikacyjnego, który osiągnie pełną funkcjonalność po przebudowie drogi pożarowej nr 66 oraz drogi gminnej do miejscowości Płociczno.
Wykonawcą była firma Optem Sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku, a projekt wykonało Biuro Projektowe X-Most Konrad Uchniewski ze Szczecina.
Wartość inwestycji wyniosła 1 228 271,47 zł brutto, z czego 975 500 zł to środki przekazane w ramach Funduszu Leśnego.
Obiekt fizycznie został wzniesiony w trzy miesiące. PINB dopuścił do użytkowania most z dniem 17 sierpnia 2020.
Podstawowe parametry mostu:
- nośność klasy A
- konstrukcja jednoprzęsłowa z blach falistych współpracujących z gruntem zasypowym
- szerokość mostu 9,40 m
- długość 8,72 m
- światło od dna rzeki 2,50 m
- szerokość jezdni 4,0 m
- długość odcinków dojazdowych 133 m
- plac manewrowy przy punkcie czerpania wody.
Poprzedni drewniany most wybudowano w roku 1984. Przez wpływ czynników zewnętrznych oraz wieloletnią eksploatację most przestał spełniać swoją funkcję, a ze względu na zły stan techniczny konstrukcji nie pozwalał na przejazd wysokotonażowych samochodów gaśniczych oraz samochodów transportujących drewno.